Szwedzka spółka uruchomi na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego zautomatyzowany zakład produkcyjny i centrum badawczo-rozwojowe, które zajmie się pracami nad bateriami, systemami magazynowania energii oraz technologiami wytwarzania. W kompleksie o powierzchni 50 tysięcy metrów kwadratowych Northvolt planuje zatrudnić 500 pracowników. Pierwszy etap budowy fabryki rozpocznie się jesienią, w jego efekcie moc produkcyjna zakładu w 2022 roku wyniesie 5 gigawatogodzin (docelowo będzie to 12 GWh). Wartość całej inwestycji to blisko 200 milionów dolarów (ok. 750 mln złotych). Przedsięwzięcie firmy Northvolt wesprze Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.
Europejski łańcuch wartości
Zakład zajmie się montażem i dystrybucją magazynów energii wykorzystywanych w przemyśle, m.in. w specjalistycznych pojazdach i maszynach górniczych, a także modułów instalowanych przy sieciach energetycznych. Składową produktów będą ogniwa wytwarzane w Skellefteå w północnej Szwecji, co, jak podkreśla prezes polskiego oddziału spółki, Robert Chryc Gawrychowski, umocni rolę Northvolt Poland w budowanym łańcuchu wartości:
– Nasze systemy magazynowania energii, zlokalizowane na północy Polski, będą pomagały globalnym, europejskim i krajowym partnerom w transformacji ku niskoemisyjnej gospodarce.
O Northvolt
Szwedzkie przedsiębiorstwo, specjalizujące się przede wszystkim w litowo-jonowych akumulatorach dla samochodów elektrycznych, w 2016 roku założył Peter Carlsson, był menadżer koncernu Tesla Motors. Carlsson chce, żeby Northvolt do 2030 roku produkował 25% europejskich mocy w zakresie akumulatorów Li-ion. Spółka działa na Pomorzu od 2018 roku, dotychczas zainwestowała 5 milionów euro w wynajmowaną halę, gdzie 100 pracowników produkuje moduły bateryjne używane w przemyśle oraz systemy sterowania, chłodzenia i ogrzewania.
Produkcja baterii w Polsce
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii, Jarosław Gowin, uzupełnia, że Polska jest liderem pod względem eksportu baterii litowo-jonowych w Unii Europejskiej – w pierwszej połowie 2020 roku wartość sprzedaży akumulatorów za granicę wyniosła 2,9 miliarda euro (ok. 13 miliardów złotych). Produkcją ogniw (koło Wrocławia) zajmuje się LG Energy Solution – aktualnie rozbudowywana fabryka docelowo zatrudni 10 tysięcy osób. Baterie do aut od października ubiegłego roku, również na Dolnym Śląsku, wytwarza Mercedes – zakład w Jaworze korzysta z robotów przemysłowych, VR-u oraz cyfrowych bliźniaków.