A dark background with scattered cubes that looks like blockchain

Przemysłowy kobalt – blockchain, CO2, Afryka i etyka

  • Mercedes użyje łańcucha bloków, żeby śledzić emisję dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw kobaltu.
  • Producent aut korzysta z blockchainu również przy weryfikowaniu, czy jego dostawcy działają zgodnie z prawem oraz etycznie.
  • Daimler planuje, że do 2039 roku powstawanie samochodów osobowych w fabrykach koncernu będzie pod względem CO2 neutralne dla środowiska.

Mercedes rozpoczął współpracę z angielską firmą Circulor zajmującą się blockchainem. Przedsiębiorstwa chcą wykorzystać łańcuch blokowy w pilotażowym programie dotyczącym kwestii emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw kobaltu. Circulor zajmuje się projektowaniem systemu opartego na blockchainie, który ułatwi śledzenie emisji gazów cieplarnianych i materiałów wtórnych przy produkcji akumulatorów. Daimler zamierza w ten sposób upewniać się, że dostawcy przestrzegają standardów zrównoważonego rozwoju przyjętych w koncernie.

2039 – samochody osobowe neutralne dla środowiska

Działanie producenta samochodów wynika z projektu Ambitions2039 ogłoszonego przez właściciela marki Mercedes. Plan zakłada, że za 19 lat flota samochodów osobowych produkowana przez niemieckie przedsiębiorstwo będzie nieszkodliwa dla środowiska pod względem emisji dwutlenku węgla. W ramach pierwszego etapu Ambitions2039 produkcja w Europie ma stać się neutralna dla środowiska już za 2 lata. Żeby do tego doprowadzić, Daimler podpisuje porozumienia z dostawcami, które dotyczą m.in. kobaltu.

Wykorzystanie łańcucha bloków w Mercedesie

Przed współpracą z Circulorem Daimler razem z firmą Icertis rejestrował przy użyciu blockchainu wszystkie zobowiązania dostawców i wytwórców części aut wynikające z umów. Zapisy obejmowały m.in. warunki pracy, prawa człowieka, ochronę środowiska i bezpieczeństwo.

Śledzenie afrykańskich dostaw kobaltu i etyka

Kobalt jest niezbędny do produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Żeby wytworzyć jedną baterię do auta elektrycznego, potrzeba 10 kilogramów tego pierwiastka. Rudę kobaltu wydobywa się głównie w Demokratycznej Republice Konga dysponującej największymi złożami. Poza emisją dwutlenku węgla istnieje szereg obaw o nieetyczne pozyskiwanie kobaltu związane z pracą dzieci w kopalniach. Również z tego powodu m.in. Daimler, Ford i Volvo używają blockchainu do śledzenia dostaw pierwiastka i zwracają szczególną uwagę na jego pochodzenie. Circulor współpracuje z kolei też z Apple, które w akumulatorach używa tantalu pozyskiwanego w Rwandzie.

Śledzenie dostaw to tylko jedno z możliwych zastosowań blockchainu w przedsiębiorstwach – inne omawialiśmy w artykule „Blockchain w biznesie może stać się tak powszechny, jak maile”.