Przedsiębiorstwo kupiło drukarkę 3D, na której będzie opracowywało prototypy obuwia i torebek, a także wzory podeszew, bieżników czy elementów ozdobnych. Skróci to czas przygotowywania nowych projektów – zamiast zamawiać przykładowe modele w fabrykach, pracownicy CCC wydrukują przedmiot. Wszelkie poprawki naniosą na miejscu, aż do stworzenia ostatecznej wersji produktu. Z urządzenia Stratasys Objet260 skorzystają dodatkowo osoby projektujące wygląd sklepów, jak również dział utrzymania ruchu, który w drukarce przygotuje części zamienne maszyn.
Wykorzystana technologia
Wspomniany model działa w technologii PolyJet, gdzie żywice fotopolimerowe są utwardzane światłem ultrafioletowym. Opracowana przez firmę Stratasys pozwala przygotować wielomateriałowe i wielokolorowe wydruki. Dodatkową zaletą jest tworzenie skomplikowanych geometrii, które w tradycyjnym sposobie wytwarzania byłyby drogie i czasochłonne. Maksymalna wielkość wydruków to: 25,5 × 25,2 × 20 cm, a wysokość pojedynczej warstwy nanoszonej przez piezoelektryczną głowicę wynosi 16 mikrometrów (0,016 mm).
Kto jeszcze używa druku 3D przy produkcji obuwia?
Za pomocą druku 3D Adidas wyprodukował podeszwę Futurecraft 4D, której projekt przygotował na podstawie danych zebranych od sportowców na całym świecie. Z kolei Reebok użył wytwarzania przyrostowego przy opracowaniu linii obuwia Liquid Speed, a następnie w Stanach Zjednoczonych otworzył fabrykę, w której drukuje buty. Technologia 3D służy też do ulepszania dotychczasowych modeli – firma LuxCreo stosuje ją do wytwarzania wodoodpornego obuwia, bo ma lepsze właściwości od tradycyjnie wykonanych odpowiedników.
Prognozy dla wytwarzania przyrostowego
Z raportu firmy Lux Research pt. „Czy druk 3D zastąpi konwencjonalną produkcję?” wynika, że globalna wartość rynku druku 3D wyniesie 51 miliardów dolarów w 2030 roku, w porównaniu do 12 miliardów dolarów w roku 2020. Największym czynnikiem wzrostowym będzie produkcja części, głównie do przemysłu medycznego i dentystycznego (jego przewidywana wartość to 4,5 miliarda dolarów w 2030 roku) oraz lotniczego i kosmicznego (3,9 miliarda dolarów).