Produkcja polskiej Izery zaplanowana na 2023 rok

  • Pierwsze SUV-y i hatchbacki mają zjechać z taśm produkcyjnych za 3 lata, wcześniej ElectroMobility musi zbudować fabrykę.
  • Elektryczną Izerę da się naładować w domu, co da zasięg 400 km. Do 100 km/h auto przyśpieszy w mniej niż 8 sekund.
  • Samochód zaprojektowało Torino Design ze wsparciem konsultanta z doświadczeniem w Jaguarze.

W Sokołowie koło Warszawy państwowa spółka ElectroMobility pokazała prototypy elektrycznych aut marki Izera (nazwa pochodzi od Gór Izerskich położonych na terenie Polski i Czech w Sudetach Zachodnich). Podczas premiery uczestnicy zobaczyli demonstracyjne modele hatchbacka i SUV-a. Elektryczny napęd sprawi, że samochody do 100 km/h przyśpieszą w niecałe 8 sekund. Projektanci zamierzają instalować w samochodach baterie o dwóch pojemnościach – ustawieniami czasu i cyklu ładowania będzie można zarządzać przez aplikację w telefonie.

Izerą przejedziemy do 400 km na jednym ładowaniu – zapowiada Łukasz Maliczenko, dyrektor ds. rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility. – Akumulatory uzupełnimy w domowych powerwallach i stacjach szybkiego ładowania.

(fot. Izera)

Rodzinna Izera

Przyszli właściciele Izer będą mogli używać dotykowego ekranu LCD zamontowanego na desce rozdzielczej, ale również tradycyjnych, fizycznych pokręteł i dźwigni do sterowania np. klimatyzacją czy kierunkowskazami. Pojazdy mają zostać wyposażone w systemy stabilizacji toru jazdy, ostrzegania przed zderzeniem, monitorowania martwego pola oraz rozpoznawania znaków drogowych. Projektanci podkreślają rodzinny charakter aut, w których są podwójne lusterka pozwalające sprawdzić, co dzieje się na tylnych siedzeniach, czy uchwyty ułatwiające dzieciom wsiadanie. Pod podstawową powierzchnią bagażnika konstruktorzy umieścili dodatkowy schowek.

izera
(fot. Izera)

Produkcja za 3 lata

Inicjatorzy polskiego motoryzacyjnego przedsięwzięcia przyznali, że w naszym kraju brakuje know-how na temat produkcji aut elektrycznych, dlatego na aktualnym etapie posiłkują się zakupioną technologią, jednak w dalszej perspektywie chcą rozwijać kompetencje i budować własność intelektualną. Będzie w tym pomagała współpraca z zagranicznymi partnerami, a z czasem projektowaniem Izery zajmą się polscy specjaliści. Dyrektor ElectroMobility, Piotr Zaremba, zaznacza, że firma ma w planie budowę fabryki, jej lokalizacja zostanie wskazana jeszcze w tym roku. Pierwsze seryjne modele powinny powstać w 2023 roku, rocznie z zakładu będzie wyjeżdżało 100 tysięcy samochodów. Docelowo Izera ukaże się na rynku w pięciu odmianach.

Spółkę ElectroMobility Poland w 2016 roku powołały PGE, Energa, Enea i Tauron. Projekty aut opracowała włoska pracownia Torino Design, a konsultantem został Tadeusz Jelec, który wcześniej pracował dla Jaguara. Za stronę technologiczną odpowiada niemiecka firma EDAG Engineering.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór