Produkcja polskiej Izery zaplanowana na 2023 rok

  • Pierwsze SUV-y i hatchbacki mają zjechać z taśm produkcyjnych za 3 lata, wcześniej ElectroMobility musi zbudować fabrykę.
  • Elektryczną Izerę da się naładować w domu, co da zasięg 400 km. Do 100 km/h auto przyśpieszy w mniej niż 8 sekund.
  • Samochód zaprojektowało Torino Design ze wsparciem konsultanta z doświadczeniem w Jaguarze.

W Sokołowie koło Warszawy państwowa spółka ElectroMobility pokazała prototypy elektrycznych aut marki Izera (nazwa pochodzi od Gór Izerskich położonych na terenie Polski i Czech w Sudetach Zachodnich). Podczas premiery uczestnicy zobaczyli demonstracyjne modele hatchbacka i SUV-a. Elektryczny napęd sprawi, że samochody do 100 km/h przyśpieszą w niecałe 8 sekund. Projektanci zamierzają instalować w samochodach baterie o dwóch pojemnościach – ustawieniami czasu i cyklu ładowania będzie można zarządzać przez aplikację w telefonie.

Izerą przejedziemy do 400 km na jednym ładowaniu – zapowiada Łukasz Maliczenko, dyrektor ds. rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility. – Akumulatory uzupełnimy w domowych powerwallach i stacjach szybkiego ładowania.

(fot. Izera)

Rodzinna Izera

Przyszli właściciele Izer będą mogli używać dotykowego ekranu LCD zamontowanego na desce rozdzielczej, ale również tradycyjnych, fizycznych pokręteł i dźwigni do sterowania np. klimatyzacją czy kierunkowskazami. Pojazdy mają zostać wyposażone w systemy stabilizacji toru jazdy, ostrzegania przed zderzeniem, monitorowania martwego pola oraz rozpoznawania znaków drogowych. Projektanci podkreślają rodzinny charakter aut, w których są podwójne lusterka pozwalające sprawdzić, co dzieje się na tylnych siedzeniach, czy uchwyty ułatwiające dzieciom wsiadanie. Pod podstawową powierzchnią bagażnika konstruktorzy umieścili dodatkowy schowek.

izera
(fot. Izera)

Produkcja za 3 lata

Inicjatorzy polskiego motoryzacyjnego przedsięwzięcia przyznali, że w naszym kraju brakuje know-how na temat produkcji aut elektrycznych, dlatego na aktualnym etapie posiłkują się zakupioną technologią, jednak w dalszej perspektywie chcą rozwijać kompetencje i budować własność intelektualną. Będzie w tym pomagała współpraca z zagranicznymi partnerami, a z czasem projektowaniem Izery zajmą się polscy specjaliści. Dyrektor ElectroMobility, Piotr Zaremba, zaznacza, że firma ma w planie budowę fabryki, jej lokalizacja zostanie wskazana jeszcze w tym roku. Pierwsze seryjne modele powinny powstać w 2023 roku, rocznie z zakładu będzie wyjeżdżało 100 tysięcy samochodów. Docelowo Izera ukaże się na rynku w pięciu odmianach.

Spółkę ElectroMobility Poland w 2016 roku powołały PGE, Energa, Enea i Tauron. Projekty aut opracowała włoska pracownia Torino Design, a konsultantem został Tadeusz Jelec, który wcześniej pracował dla Jaguara. Za stronę technologiczną odpowiada niemiecka firma EDAG Engineering.