Internetowy kurs podstaw sztucznej inteligencji pomaga zrozumieć, czym jest AI i w jaki sposób rozwiązuje problemy. Dział poświęcony rachunkowi prawdopodobieństwa traktuje o radzeniu sobie algorytmów z niepewnością i wyjaśnia, dlaczego współczesne zastosowania SI w dużej mierze opierają się na probabilistyce. Kolejna część szkolenia dotyczy uczenia się maszyn i omawia podstawowe rodzaje ML – uczenie nadzorowane i nienadzorowane, które różnią się oznaczaniem danych wejściowych i wyjściowych dostarczanych algorytmom. Uczestnicy poznają podstawy działania i budowy sieci neuronowych, a także społeczne konsekwencje wykorzystywania sztucznej inteligencji.
Fiński kurs zdobył popularność na całym świecie
Kurs „Elements of AI” został opracowany w wyniku współpracy fińskiej firmy Reaktor i Uniwersytetu Helsińskiego. Naukę zaplanowano na 1,5 miesiąca, przy przerabianiu co tydzień jednej części zajmującej około 5-6 godzin. Początkowo ze szkolenia korzystali wyłącznie Finowie, ale kiedy Finlandia kończyła przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej w grudniu 2019 roku, kurs został przetłumaczony na kilka języków (w tym na angielski) i udostępniony szerzej. Do tej pory wzięło w nim udział ponad pół miliona osób ze 170 krajów. Teraz jest gotowa również polska wersja, w jej opracowanie zaangażował się prof. Piotr Białas z Zakładu Technologii Gier Uniwersytetu Jagiellońskiego, projekt wsparła Fundacja Digital Poland. Partnerami całego przedsięwzięcia są też Komisja Europejska i rząd Finlandii. Na razie nie po polsku, ale została już udostępniona druga część kursu – pod nazwą „Tworzenie sztucznej inteligencji”.
Rynek potrzebuje specjalistów w zakresie SI
Według siódmej edycji raportu „Monitoring trendów w innowacyjności”, przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, do 2025 roku będziemy w Polsce potrzebowali 200 tysięcy specjalistów zajmujących się wdrażaniem sztucznej inteligencji. Jak podkreślają autorzy publikacji, AI przyda się zwłaszcza w robotyzacji przemysłu – dzięki niej maszyny nauczą się, jak współpracować z ludźmi i jak samodzielnie wykonywać złożone zadania.