Producent samochodów, należący do koncernu Volkswagen, nie zamawia już prototypów kontenerów, półek i części samochodowych. We współpracy z firmą Viscopic Audi przygotowało aplikację rozszerzonej rzeczywistości LayAR (od – layout i augmented reality), która współpracuje z goglami Hololens 2. Dzięki oprogramowaniu pracownicy planujący zagospodarowanie przestrzeni w zakładach widzą poszczególne obiekty w postaci hologramów stworzonych na podstawie danych z systemu CAD. Cyfrowe wizualizacje przedmiotów są wyświetlane w rzeczywistych rozmiarach, co, jak podkreśla kierownik projektu, Tobias Brigl, pomaga w szybkim opracowaniu rozwiązań i wczesnym wykryciu ewentualnych problemów.
![AR w Audi](/uploads/2020/12/A208812_medium-1000x653.jpg)
Jak to działa?
Za sprawą synchronizacji obrazu, podgląd wyświetlany wszystkim planistom jest identyczny. Użytkownik dłońmi sięga po cyfrowy element, żeby go przesunąć, obrócić lub zastąpić innym. Zmiany ułożenia są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Wspólny obraz ułatwia współpracę i umożliwia włączenie do procesu specjalistów z innych zakładów lub osoby pracujące z domu. Projekt da się zmniejszyć i zaprezentować np. na biurku w czasie omawiania układu z innymi osobami. Aplikacja precyzyjnie mierzy odległości i powierzchnię, a gotowy schemat rozmieszczenia trafia do systemu CAD. Na tej podstawie osoby ustawiające rzeczywiste obiekty mają szansę od razu przystąpić do pracy.
![mężczyzna pracujący nad konstrukcją wyświetloną w formie hologramu](/uploads/2020/03/GettyImages-608880219-1000x667.jpg)
Rozszerzona rzeczywistość w przemyśle
Urządzenia i programy AR m.in. do szkolenia nowych pracowników wykorzystują Polpharma i BCUBE Logistik. Augmented Reality przydaje się w tych firmach również do inspekcji maszyn, przezbrajania urządzeń i ujednolicania dokumentacji. Z kolei Airbus używa rozszerzonej rzeczywistości np. do wyświetlania elektrykom wirtualnej wiązki przewodów nałożonej na rzeczywisty samolot, przez co montaż układu zajmuje o 1/4 mniej czasu. MarketsandMarkets szacuje wartość rynku AR na 15,3 miliarda dolarów i prognozuje wzrost o 62 miliardy do 2025 roku. Rozwój tej dziedziny ma wynikać przede wszystkim z zapotrzebowania w służbie zdrowia, handlu detalicznym oraz e-commerce.