Tauron wprowadza w elektrowniach AR, a w relacjach z klientami blockchain

  • Tauron wykorzysta w elektrowniach okulary do rozszerzonej rzeczywistości umożliwiające pracownikom natychmiastowy dostęp do instrukcji, obrazów i schematów.
  • Augmented reality ułatwi zdalny kontakt między specjalistami.
  • Przedsiębiorstwo energetyczne planuje również przejście dzięki blockchainowi na cyfrowy obieg dokumentów.

Aplikacje do rozszerzonej rzeczywistości powstają we współpracy z firmą Apzumi, twórcą oprogramowania Spatial używanego m.in. w przemyśle i logistyce. Technologia AR w Tauronie nałoży dodatkowe informacje na rzeczywiste otoczenie pracownika, takie jak instrukcje, hologramy, schematy i filmy, a także dokumentacja techniczna dotycząca urządzenia wymagającego naprawy lub konserwacji. Wiceprezes spółki Tauron Wytwarzanie, przekonuje, że rozwiązanie wpłynie na wydajność przedsiębiorstwa:

AR przyczyni się do poprawy efektywności pracowników, zoptymalizuje wykonywane czynności oraz sprawi, że wiedza i kompetencje zostaną lepiej wykorzystane. Dzięki zastosowaniu okularów do rozszerzonej rzeczywistości zatrudnieni będą mieli wolne ręcę, nie musząc w nich trzymać urządzeń – precyzuje Wojciech Przepadło.

Augmented Reality
(fot. Getty Images)

AR szczególnie przydaje się w warunkach pracy wynikających z epidemii

Przedstawiciel Tauronu dodaje, że augmented reality za sprawą wirtualnego kontaktu z osobą o większej wiedzy wpłynie też na bezpieczeństwo mniej doświadczonych pracowników. Rozszerzona rzeczywistość usprawni zdalną kooperację z fachowcami, którzy są np. za granicą, co przyda się szczególnie wobec ograniczeń, jakie dotyczą podróżowania. AR skróci czas przesyłania informacji o usterkach i usuwaniu awarii oraz ulepszy system wewnętrznych szkoleń w firmie. Podobne rozwiązania, jak opisywaliśmy w Platformie Przemysłu Przyszłości, stosuje m.in. Airbus współpracujący z Microsoftem.

elektrownia w łaziskach
(Elektrownia w Łaziskach – fot. Tauron)

Cyfrowe umowy z klientami – dzięki blockchainowi

Tauron aktualnie testuje narzędzie ułatwiające obsługę klientów, które pozwoli na zdalne zawieranie umów i wyeliminowanie papierowego obiegu dokumentów. Projekt obejmuje zapisywanie i przechowywanie pism w sieci blockchain, w ten sposób klienci spółki będą mieli do nich dostęp on-line, używając danych weryfikacyjnych, a przy okazji zyskają pewność, że dokumenty nie zostały zmodyfikowane. Firma współpracuje z Grupą Billon specjalizującą się we wprowadzaniu łańcucha bloków do użytku.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór