Nowy raport o big data: w Polsce tylko 6% małych firm analizuje dane

  • Polska średnia, jeśli chodzi o popularność analityki big data, wynosi 8%.
  • Najgorzej wypadają małe firmy, nieźle sytuacja wygląda w dużych organizacjach.
  • W tym roku wartość rynku big data w Unii Europejskiej ma sięgnąć 739 miliardów euro. Niestety będzie brakowało specjalistów w tej dziedzinie.
  • Szacunki pochodzą z raportu opracowanego przez Digital Poland we współpracy z 10 Senses i Platformą Przemysłu Przyszłości.

Firmy działające w Polsce wykorzystują analitykę big data w podobnym zakresie, jak ma to miejsce w innych krajach Grupy Wyszehradzkiej. Średnia dla UE wynosi 12 procent, a najwyższe wskaźniki mają kraje z północy i zachodu kontynentu. Autorzy dokumentu podkreślają, że polski wynik zaniża sektor MŚP – 6 procent małych i 12 procent średnich firm używa big data, ale wśród dużych organizacji z technologii korzysta już 26 procent przedsiębiorstw. Identyczne rozwarstwienie jest widoczne w pozostałych badanych państwach.

Jakie dane?

Jeśli chodzi o rodzaj wykorzystywanych danych, polscy przedsiębiorcy najczęściej sięgają po informacje geolokalizacyjne pochodzące z urządzeń mobilnych. W tym przypadku różnica w porównaniu z przeciętną unijną jest najmniejsza (5% w PL – 6% w UE). Za to dwukrotnie rzadziej niż w pozostałych krajach Unii nasze firmy używają informacji z inteligentnych czujników i urządzeń (2% w PL – 4% w UE), a trzykrotnie rzadziej zaczerpniętych z mediów społecznościowych (2% w PL – 6% w UE).

Kto przetwarza duże zbiory?

Zwykle przetwarzaniem big data w firmach zajmują się ich pracownicy (55% w PL – 58% w UE). Rzadziej przedsiębiorstwa korzystają z zewnętrznych usług, a najmniej popularny jest model, w którym projekty realizują pracownicy razem z zewnętrznymi firmami. Na outsourcing analityki częściej decydują się najmniejsze przedsiębiorstwa. W Polsce przy wsparciu własnych pracowników zwykle robią to organizacje produkcyjne oraz IT i telekomunikacyjne.

Za mało specjalistów

Niska popularność big data w europejskich małych i średnich firmach, według Piotra Mieczkowskiego, dyrektora fundacji Digital Poland, wynika m.in. z niskiej wiedzy w zakresie analizy danych. Dodatkowo, jest zbyt mało specjalistów – Unia Europejska przewiduje, że w tym roku na rynku będzie brakowało 769 tysięcy ekspertów od big data. Kolejne bariery to fakt, że firmy nie rozumieją zalet wykorzystania dużych zbiorów danych, postrzegają dziedzinę jako tymczasową modę i obawiają się naruszenia bezpieczeństwa informacji.

W ocenie autorów raportu „Big data w Polsce”, obróbka danych zwiększa produktywność MŚP oraz poprawia potencjał analityczny organizacji. W konsekwencji firmy mogą szybciej podejmować lepsze decyzje i trafniej odpowiadać na potrzeby klientów. Opracowanie powstało z udziałem Platformy Przemysłu Przyszłości.