Nowe zakłady produkujące separatory do baterii aut elektrycznych powstaną w Dąbrowie Górniczej

  • Wszystkie fabryki SK IE Technology w Polsce będą produkowały rocznie 1,54 miliarda m² komponentów.
  • Wartość inwestycji to prawie 4 miliardy złotych.
  • Piszemy też o światowym rankingu producentów ogniw.

Fabrykę separatorów, czyli komponentów oddzielających akumulator główny od pomocniczego w bateriach do samochodów elektrycznych,  rozbuduje w Dąbrowie Górniczej koreańska spółka SK IE Technology. W ciągu dwóch i pół roku do zakładów tej firmy w województwie śląskim dobudowane zostaną dwa kolejne, dzięki czemu powierzchnia separatorów wyprodukowanych w Polsce w ciągu roku wyniesie 1,54 mld m2. Można nimi wyposażyć 1,5 miliarda baterii o pojemności powyżej 50 kWh.

Do czego służą separatory?

Separatory wpływają na efektywność i bezpieczeństwo użytkowania akumulatorów, a także wydajność sterowania ładowaniem. Koszt komponentów wynosi od 15 do 20% wartości baterii. Fabryki SK IE Technology korzystają z technologii kontrolowania grubości separatorów i zmniejszania odkształceń materiałów, co redukuje ryzyko zapalenia się baterii – dotąd ogniwa z komponentami koreańskiego producenta nie zapłonęły.

Wartość inwestycji i zatrudnienie

Producent planuje przeznaczyć na nowe zakłady 1,13 biliona wonów południowokoreańskich, czyli prawie 4 miliardy złotych. Powody inwestycji to większe zainteresowanie separatorami i rozwój rynku akumulatorów do samochodów elektrycznych. Firma już zakontraktowała sprzedaż wyrobów z pierwszego zakładu fabryki, mimo że produkcja w nim rozpocznie się w trzeci kwartale roku. W fabrykach będzie pracowało łącznie 600 osób.

Ranking producentów baterii

Według rankingu Bloomberg NEF z września 2020 r. Polska znalazła się na piątym miejscu w kategorii dotyczącej produkcji ogniw oraz ich komponentów i wyprzedziła pod tym względem m.in. Niemcy, Wielką Brytanię, Kanadę czy Francję. Baterie wytwarza m.in. fabryka koncernu LG w Kobierzycach pod Wrocławiem. Przewidywana produkcja na poziomie 100 GWh zaspokoi około 60% zapotrzebowania na ogniwa samochodowe w Europie. Z kolei szwedzka firma Northvolt planuje w Gdańsku budowę zakładu modułów bateryjnych i systemów magazynowania energii. Na miejscu powstanie również centrum badawczo-rozwojowe. Inwestycja będzie kosztowała około 200 milionów złotych i da pracę 500 osobom.