Bosch rozpoczyna w Mirkowie produkcję systemu iBooster 2 dla samochodów

  • System wspomaga układy hamulcowe w autach elektrycznych i hybrydowych.
  • W fabryce niedaleko Wrocławia koncern zamontował maszyny przemysłowe i czujniki, które ułatwiają nadzorowanie produkcji.
  • Wartość inwestycji to 80 milionów złotych.
  • Opisujemy nową linię produkcyjną Boscha, a także sam system iBooster 2.

Bosch zainwestował 80 mln złotych w budowę nowej linii produkcyjnej w Mirkowie. Składają się na nią 44 stacje montażowe wyposażone w systemy kontroli i detekcji wizyjnej oraz wspomagane 7 robotami przemysłowymi. W maszynach produkcyjnych zainstalowano czujniki RFID, które rejestrują dane na temat działania urządzeń – na tej podstawie automatycznie powstają raporty dotyczące pracy maszyn. Kierownik projektu uruchomienia linii iBoostera 2, podkreśla, że wyposażenie nowej linii w technologie Przemysłu 4.0 wyraźnie poprawiło nadzór nad produkcją:

Teraz maszyna sama informuje nas, która stacja montażowa pracuje zbyt wolno i wymaga korekty. To znacząco usprawnia działanie, jesteśmy w stanie sprawniej eliminować ewentualne nieprawidłowości i zapobiegać przestojom – dodaje Mateusz Borgul.

Wcześniej zakład w Mirkowie produkował iBoostera pierwszej generacji, przygotowanie fabryki do produkowania nowej wersji trwało 11 miesięcy. W pracach wzięło udział 50 osób, inżynierowie z Mirkowa przeszli 8-miesięczny cykl szkoleń w Polsce i w Niemczech. Kursy dotyczyły zarówno samego systemu, jak i przebiegu montażu.

iBooster 2, czyli odzyskiwanie energii z hamowania

iBooster to system wspomagania układu hamulcowego podnoszący wydajność i bezpieczeństwo. Rozwiązanie skraca drogę hamowania, pełni zatem ważną rolę w czasie awaryjnego zatrzymywania pojazdu. Oprogramowanie systemu jest konfigurowalne, więc producenci samochodów mogą dostosować m.in. poziom reakcji pedału do własnych wymagań. System montuje się w autach elektrycznych i hybrydowych w celu odzyskiwania energii. Bosch przekonuje, że rozwiązanie wydłuża zasięg pojazdu nawet o kilkanaście procent.

Fabryka roku 2017

Zakład w Mirkowie powstał w 1996 roku i od tamtego czasu produkuje podzespoły hamulcowe dla przemysłu motoryzacyjnego. Części trafiają m.in. do BMW, Citroenów, Nissanów, Renault i Suzuki. Aktualnie pracuje tam 900 osób, 60 zajmuje się konstrukcją w dziale badań i rozwoju utworzonym 8 lat temu. Zakład od dłuższego czasu wprowadza rozwiązania P4.0, za co zdobył wyróżnienie w konkursie Fabryka Roku 2017. W 2019 tytuł przypadł producentowi hartowanych i laminowanych szyb samochodowych Pilkington Automotive Poland.