Założyciel Inicjatywy na rzecz Polskiego Przemysłu 4.0, Andrzej Soldaty, zwracał uwagę, że starzenie się społeczeństwa w skali świata sprawia, że kluczową rzeczą jest zadbanie o potencjał ludzi, również w procesach produkcyjnych:
– Myślę, że dobrze to wyartykułowano niedawno w Niemczech, gdzie zaczyna się mówić o „production level 4”. To nawiązanie do autonomiczności samochodów, gdzie poziom piąty oznacza pojazd w pełni autonomiczny. Natomiast w stopniu czwartym człowiek zatwierdza i podejmuje decyzje i wykorzystuje technologie. Na tym bazuje wizja nowej generacji przemysłu, zgodnie z którą człowiek jest nadrzędny w stosunku do podpowiedzi sztucznej inteligencji, robotyzacji i automatyzacji – wyjaśniał Soldaty. – W odróżnieniu od maszyn człowiek potrafi podejmować decyzje kontekstowo i zastosować technologię tak, by wieloaspektowo wspierała człowieka.
Potrzeba zmiany kulturowej
Cały czas pokutuje przekonanie, zgodnie z którym teoria i praktyka nie łączą się ze sobą – zauważył Julian Malaka. Zdaniem eksperta Platformy Przemysłu Przyszłości rozłam pomiędzy światem akademickim i przemysłowym wynika z jednej strony z niezrozumienia, po co jest nauka, a z drugiej – z braku praktycznego wymiaru aktywności podejmowanych na uczelniach, które powinny prowadzić do poprawy standardów funkcjonowania. Malaka zwrócił uwagę, że potrzeba zmiany kulturowej, która docenia rozwój naukowy:
– Pracodawcy powinni dostrzegać, że student, który trafia do zakładu produkcyjnego czy innej organizacji, jest odpowiednio przygotowany teoretycznie, więc będzie podejmował lepsze decyzje niż osoby, które uczą się tylko intuicyjnie w środowisku pracy.
Jak skłonić pracowników do podnoszenia kwalifikacji?
Zaangażowanie pracowników w ponoszenie kwalifikacji bardzo często zależy od kultury organizacyjnej związanej z promowaniem uczenia się i dzielenia się wiedzą. Tomasz Pilewicz ze Szkoły Głównej Handlowej przekonywał, że w takich sytuacjach prestiż oraz uznanie mogą być ważniejsze od pieniędzy. W tym kontekście dużą rolę do odegrania mają liderzy, którzy powinni zachęcać pracowników do podnoszenia kwalifikacji. Podczas rozmowy prelegent wspominał również o źródłach samodzielnego kształcenia się – jego zdaniem narzędziami wykorzystywanymi przez pracowników do zdobywania tzw. mikrokwalifikacji uznawanych przez firmy, będą m.in. platformy e-learningowe czy podcasty.
(R)EWOLUCJA PRZEMYSŁOWA
Rozmowa była częścią konferencji pt. „(R)EWOLUCJA PRZEMYSŁOWA” przygotowanej przez firmę DBR77. Podczas wirtualnego spotkania eksperci poruszali tematy związane z kierunkami rozwoju robotyzacji, analizą opłacalności inwestycji w maszyny przemysłowe, a także ulgom podatkowym. Partnerami wydarzenia były m.in. Forum Automatyki i Robotyki Polskiej, Platforma Przemysłu Przyszłości oraz Park Naukowo – Technologiczny „Technopark Gliwice”.