3 etapy zarządzania zmianą w firmie – model Williama Bridgesa

  • Nasze najbliższe webinarium skoncentruje się na umiejętnym prowadzeniu transformacji w przedsiębiorstwie.
  • Gościem piątkowego Webinaru Przemysłu Przyszłości będzie trenerka biznesowa, Małgorzata Kusyk, założycielka i CEO w AgilePMO.
  • Rozmowa przyjmie za punkt odniesienia tzw. model Williama Bridgesa, który wskazał trzy etapy zarządzania zmianą.
  • 60-minutowe spotkanie rozpocznie się 26 czerwca o 12:00.

Małgorzata Kusyk jest ekspertką w dziedzinie zarządzania projektami (certyfikaty PMP, PRINCE2P i AgilePM), specjalizuje się w procesach związanych ze zmianami w organizacjach, łącząc Agile z tradycyjnym podejściem do zarządzania przedsięwzięciami. Pracuje również jako trenerka biznesowa i wykładowczyni MBA. W czasie Webinaru Przemysłu Przyszłości opowie o etapach transformacji i wyjaśni, czy można je przyśpieszyć. Małgorzata Kusyk poruszy temat radzenia sobie z poszczególnymi stadiami przekształceń i łagodzenia u pracowników „poczucia straty” oraz omówi rolę lidera w zmianie i kompetencje, które powinien mieć, żeby ją przeprowadzić.

małgorzata kusyk
(Małgorzta Kusyk – fot. AgilePMO)

Model Bridgesa

Piątkową rozmowę, jak zwykle, poprowadzi Maciej Markowski z PPP. Dyskusja będzie nawiązywała do modelu opracowanego przez Williama Bridgesa, amerykańskiego specjalisty w zakresie transformacji przedsiębiorstw. Według zmarłego w 2013 roku biznesowego doradcy, zmiana składa się ze stadium końcowego, strefy neutralnej i nowego początku. Pierwsza faza rozpoczyna się w chwili przedstawienia planu w organizacji, na co pracownicy często reagują oporem i negatywnymi emocjami. Wobec tego warto, nawet symboliczne, zrekompensować „stratę” związaną z porzuceniem poprzedniego porządku. Ten etap wymaga słuchania załogi i otwartego komunikowania o procesie. Z kolei strefa neutralna stanowi czas pośredni pomiędzy tym, co było i co będzie – pracownicy jeszcze są przywiązani do starych działań i jednocześnie dostosowują się do nowych. To czas niskiej wydajności, sceptycyzmu i niepokoju z jednej strony, a z drugiej – kreatywności i innowacyjnych pomysłów. W ostatniej fazie ludzie zaczynają przejmować inicjatywę i są otwarci na naukę, w etapie nowego porządku trzeba podkreślać sukcesy wynikające z przekształceń, ale nie przesadzać, bo pracownicy mogą wrócić do wcześniejszych stadiów, jeśli zauważą, że zmiana nie przynosi faktycznych, dobrych efektów.

Pracownik 4.0

Wątkowi pracownika 4.0 poświęciliśmy wcześniej w serwisie m.in. publikację o 7 kluczowych czynnikach ważnych w zarządzaniu zmianą, o czym pisał dr Piotr Kaczmarek-Kurczak. Agile i Scrum przybliżał Piotr Grychtoł, natomiast Jacek Tomczyk analizował prawdopodobny wpływ robotyzacji na sytuację zatrudnionych, projektując zmiany, do jakich może dochodzić w firmach w najbliższych latach. A wkrótce w portalu pojawi się artykuł poświęcony liderom transformacji.

https://wmbridges.com/wp-content/uploads/2020/01/Bridges-Transitions-Model-copyright-600x454.jpg
(Trzy etapy zmiany – graf. wmbridges.com)

Udział w webinarium

Wirtualne spotkanie rozpocznie się w 26 czerwca o 12:00 i potrwa godzinę. W czasie webinaru uczestnicy będą mogli włączyć się w dyskusję i zadawać pytania. Zapisy prowadzimy w dziale Wydarzenia.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór