German Bionic zaprezentował zakładane jak plecak urządzenie o wadze 7,4 kg, powstałe z włókna węglowego opracowanego we współpracy z firmą SGL Carbon. Kombinezon ułatwia podnoszenie przedmiotów, zmniejszając z perspektywy użytkownika ich ciężar o 28 kilogramów. Akumulator działa przez 8 godzin, po tym czasie można go wyjąć i podłączyć do ładowania, a do egzoszkieletu wstawić nowy. Pancerz wspiera przede wszystkim dolne partie pleców, co ogranicza ryzyko kontuzji. Producent sprzedaje model Cray X w systemie robot as a service, zatem urządzenie można wynająć.
Synchronizacja
Kombinezon łączy się z chmurą i automatycznie pobiera aktualizacje. Czujniki zbierają zanonimizowane dane o sposobie użytkownika, w konsekwencji German Bionic po analizie może zasugerować, jak wydajniej korzystać z urządzenia. Cray X z pomocą algorytmów AI dostosowuje podparcie do konkretnej osoby, monitoruje też własną sprawność, dzięki czemu sygnalizuje potrzebę naprawy. Urządzenie da się połączyć z systemami przedsiębiorstwa (m.in. ERP), co ułatwia dopasowanie ustawień egzoszkieletu do konkretnych zadań. Listę zadań do wykonania da się wyświetlić na ekranie zamontowanym w pancerzu, alternatywą jest przyłbica ochronna Cray Visior wyposażona w rozszerzoną rzeczywistość pozwalającą wyświetlać dokumenty i informacje. Akcesorium synchronizuje się zarówno z kombinezonem, jak i z firmowymi systemami.
Prognoza dla rynku egzoszkieletów
Egzoszkielety należą do dziedziny human augmentation grupującej rozwiązania przydatne w pracy, na razie głównie fizycznej. Według Gartnera, human augmentation stanowi jeden z trendów technologicznych, które przedsiębiorcy powinni uwzględnić w swoich strategiach na najbliższe lata. Rozwój pancerzy wspomaganych prognozują także analitycy ResearchAndMarkets, ich zdaniem, wartość rynku egzoszkieletów w 2027 roku wyniesie 4,2 mld dolarów, a średnioroczny wzrost sektora sięgnie 26,3%. Z nowoczesnych kombinezonów korzystają m.in. pracownicy IVECO, Forda i Hyundaia. W Platformie Przemysłu Przyszłości pisaliśmy również o testach urządzenia, które „redukuje” przenoszony ciężar z 50 kg do zaledwie 2.