Testy egzoszkieletów, które ograniczają wysiłek o połowę

  • Pracownicy IVECO na linii produkującej busy do transportu pasażerskiego używają pancerzy wspomaganych.
  • Testy wykazały, że urządzenia zmniejszają aktywność mięśni barków o 50%.
  • Konstrukcja modeli jest oparta na sprężynach i nie potrzebuje prądu.
pracownik iveco w egzoszkielecie

W zakładzie IVECO w Brescii pracownicy linii montażowej Daily Minibusa testują egzoszkielety. Powodem wprowadzenia urządzeń była mnogość wersji Minibusa, który jest dostępny z czterema różnymi silnikami i 380 konfiguracjami, co utrudnia automatyzację składania pojazdów. Paolo Gozzoli, kierownik ds. wsparcia instalacji w firmie, podkreśla, że proces montażu obejmuje wiele czynności wykonywanych przez ludzi z podniesionymi ramionami: To wymagające dla każdego, musimy zmniejszać uciążliwość operacji, bo średni wiek zatrudnionych w zakładzie wynosi około 49 lat – zaznacza przedstawiciel włoskiej marki. Pancerze wspomagane ułatwiają wykonywanie powtarzalnych i uciążliwych zadań, zmniejszając zmęczenie. Testy wykazały, że egzoszkielety redukują konieczną aktywność mięśni barków o 50%.

Egzoszkielety nie potrzebują zasilania

Urządzenia testowane w Brescii to modele Mate firmy Comau. Inaczej niż np. opisywane przez nas egzoszkielety ULS Robotics, Mate nie sprawiają, że pracownik dźwiga większe ciężary, ale poprawiają wytrzymałość człowieka. Pancerze ważą 4 kilogramy, a pojedynczy model można dopasować do kilku osób o podobnej sylwetce dzięki możliwości regulacji szerokości i wysokości elementów wspierających kręgosłup – oraz za sprawą opasek na rękach. Osoby noszące pancerz mogą samodzielnie wybrać jeden z siedmiu poziomów wsparcia. Model ma sprężyny, zatem nie powoduje oporów przy ruchach ramion. Żeby ograniczyć usterki egzoszkieletów, producent zrezygnował z umieszczania w nich baterii lub silników.

Z pancerzy wspomaganych korzystają też pracownicy Forda i Hyundaia

Modele Mate są używane również w zakładach producenta oświetlenia Faro i w duńskiej fabryce CC Jensen, wytwórcy filtrów olejowych i turbin wiatrowych. Z kolei Ford wprowadził na linie produkcyjne urządzenia EksoVest, co wpłynęło na niższy o 83% odsetek urazów monterów. Hyundai natomiast skonstruował dla swoich fabryk lekkie egzoszkielety VEX o masie 2,5 kg. Pancerze wspomagane należą do dziedziny human augmentation zaliczonej przez Gartnera do jednego z najważniejszych trendów technologicznych 2020 roku.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór