Przejdź do treści

Testy egzoszkieletów, które ograniczają wysiłek o połowę


  • Pracownicy IVECO na linii produkującej busy do transportu pasażerskiego używają pancerzy wspomaganych.
  • Testy wykazały, że urządzenia zmniejszają aktywność mięśni barków o 50%.
  • Konstrukcja modeli jest oparta na sprężynach i nie potrzebuje prądu.

W zakładzie IVECO w Brescii pracownicy linii montażowej Daily Minibusa testują egzoszkielety. Powodem wprowadzenia urządzeń była mnogość wersji Minibusa, który jest dostępny z czterema różnymi silnikami i 380 konfiguracjami, co utrudnia automatyzację składania pojazdów. Paolo Gozzoli, kierownik ds. wsparcia instalacji w firmie, podkreśla, że proces montażu obejmuje wiele czynności wykonywanych przez ludzi z podniesionymi ramionami: To wymagające dla każdego, musimy zmniejszać uciążliwość operacji, bo średni wiek zatrudnionych w zakładzie wynosi około 49 lat – zaznacza przedstawiciel włoskiej marki. Pancerze wspomagane ułatwiają wykonywanie powtarzalnych i uciążliwych zadań, zmniejszając zmęczenie. Testy wykazały, że egzoszkielety redukują konieczną aktywność mięśni barków o 50%.

Egzoszkielety nie potrzebują zasilania

Urządzenia testowane w Brescii to modele Mate firmy Comau. Inaczej niż np. opisywane przez nas egzoszkielety ULS Robotics, Mate nie sprawiają, że pracownik dźwiga większe ciężary, ale poprawiają wytrzymałość człowieka. Pancerze ważą 4 kilogramy, a pojedynczy model można dopasować do kilku osób o podobnej sylwetce dzięki możliwości regulacji szerokości i wysokości elementów wspierających kręgosłup – oraz za sprawą opasek na rękach. Osoby noszące pancerz mogą samodzielnie wybrać jeden z siedmiu poziomów wsparcia. Model ma sprężyny, zatem nie powoduje oporów przy ruchach ramion. Żeby ograniczyć usterki egzoszkieletów, producent zrezygnował z umieszczania w nich baterii lub silników.

Z pancerzy wspomaganych korzystają też pracownicy Forda i Hyundaia

Modele Mate są używane również w zakładach producenta oświetlenia Faro i w duńskiej fabryce CC Jensen, wytwórcy filtrów olejowych i turbin wiatrowych. Z kolei Ford wprowadził na linie produkcyjne urządzenia EksoVest, co wpłynęło na niższy o 83% odsetek urazów monterów. Hyundai natomiast skonstruował dla swoich fabryk lekkie egzoszkielety VEX o masie 2,5 kg. Pancerze wspomagane należą do dziedziny human augmentation zaliczonej przez Gartnera do jednego z najważniejszych trendów technologicznych 2020 roku.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na