Zrobotyzowany system kompletowania części baterii samochodowych

  • Regały z 5000 elementów obsługuje jeden robot przemysłowy.
  • Urządzenie działa przez 104 godziny tygodniowo, z przerwami na uzupełnienie magazynu i pobranie modułów skompletowanych przez mechaniczne ramię.
  • Za poprawną identyfikację poszczególnych części odpowiada oprogramowanie przetwarzające dane zbierane podczas skanowania kodów QR.

W fabryce firmy Dorman Products w Sanford w Karolinie Północnej działa zrobotyzowany magazyn, który odpowiada za kompletowanie modułów baterii do samochodów elektrycznych. System, opracowany we współpracy z firmą Production Systems Automation, składa się z 10 stosów regałów z 5 tysiącami przegród. Poszczególne elementy pobiera 6-osiowy robot przemysłowy IRB 4600, poruszający się w zakresie 360 stopni. Udźwig urządzenia to 40 kilogramów, z kolei zasięg wynosi 2,55 metra. Ramię maszyny kończy się chwytakiem wyprodukowanym przez niemieckie przedsiębiorstwo Schunk i sensorami, które dbają o bezkolizyjną obsługę, co jest o tyle ważne, że moduły, które o coś uderzyły, nie zostaną wykorzystane. Robot pobiera elementy co 8 sekund przez 104 godziny tygodniowo. Pozostały czas jest przeznaczony na uzupełnianie regałów i pobieranie zestawów baterii. System skrócił czas montażu baterii o 66%, co przełożyło się na 300% wzrost dziennej produkcji. Mniejsza liczba pomyłek sprawiła, że liczba zwrotów spadła o 27%.

Sterowanie robotem

Za poprawne działanie robota odpowiada kontroler ABB IRC 5, który dzięki programowalnemu sterownikowi logicznemu komunikuje się z programem LabVIEW. Aplikacja przechowuje dane zbierane z kamery skanującej umieszczone na elementach kody QR, a także identyfikuje odpowiednie elementy 28-modułowych pakietów baterii. Dodatkowo oprogramowanie rozpoznaje części, których nie udało się dobrać do pakietów przez kilka miesięcy, co pozwala usunąć je z dziesięciokątnej wieży magazynowej. Wcześniej operatorzy dopasowywali odnowione części metodą prób i błędów. Początkowo proces został częściowo zautomatyzowany za pomocą systemu klasyfikacji elementów, jednak to nie rozwiązało problemu wąskiego gardła, jakim było dobieranie właściwych elementów i długi czas realizacji zamówień.

Roboty przemysłowe

Zgodnie z danymi Międzynarodowej Federacji Robotyki za 2019 rok, w fabrykach na całym świecie działają blisko 3 miliony robotów przemysłowych. Z 34% urządzeń korzysta branża motoryzacyjna, a 25% funkcjonuje w przedsiębiorstwach zajmujących się wyrobami elektrycznymi i elektronicznymi. Co 10 robot pracuje w przemyśle metalowym. W 2019 roku firmy produkcyjne na świecie zainstalowały 373 maszyny. Nad Wisłą przybyło 2,6 tysiąca urządzeń, co oznacza, że Polska zajęła 5 miejsce w Europie i 14 na świecie.