Przejdź do treści

Zrobotyzowane torkretowanie


  • Przedsiębiorstwo Aeditive do natryskiwania mieszanki betonowej używa maszyn przemysłowych.
  • Urządzenia współpracują ze sobą – pierwsze nakłada materiał, a drugie nadaje kształt elementom.
  • System „Concrete Aeditor” na początku będzie wytwarzał prefabrykaty, ale autorzy rozwiązania planują wykorzystywanie go bezpośrednio na placach budowy.

Niemiecki startup Aeditive zrobotyzował proces torkretowania, czyli nakładania mieszanki betonowej metodą natrysku. Maszyny przemysłowe, działające w siedzibie firmy w Norderstedt na północy Niemiec, to 6-osiowe roboty KUKA o maksymalnym udźwigu wynoszącym 300 kilogramów i zasięgu o długości blisko 4 metrów. Jedno z urządzeń zajmuje się nanoszeniem kolejnych warstw torkretu na kosze ze stalowej siatki, z kolei drugie, za pomocą końcówki przypominającej szpachlę, wygładza materiał i nadaje kształt betonowym konstrukcjom.

Kolejne kroki: wytwarzanie prefabrykatów i prace na placach budowy

Specjalista Aedirtive zajmujący się modelowaniem 3D zaznacza, że maszyny mogą wytwarzać zarówno belki krawędziowe potrzebne do budowy mostów, jak i ściany i inne elementy, również nośne. CEO przedsiębiorstwa, Alexander Türk, tłumaczy, że rozwiązanie o nazwie „Concrete Aeditor”, na początku będzie wykorzystywane w fabryce prefabrykatów betonowych, gdzie w drugiej połowie przyszłego roku rozpocznie masową produkcję modułów. Następnie startup chce rozpocząć produkcję części na placach budowy, co umożliwi m.in. odporność robotycznych ramion na zanieczyszczenia, dużą wilgotność czy wysokie temperatury.

Wytwarzanie addytywne z betonu

Wykorzystanie mieszanki betonowej do wznoszenia konstrukcji przetestowano m.in. w Warsan w Dubaju, gdzie powstał pierwszy na świecie 2-kondygnacyjny budynek wydrukowany za pomocą przemysłowego urządzenia Apis Cor. Z kolei w Kopenhadze stanęła prototypowa podstawa siłowni wiatrowej przygotowana przez GE Renewable Energy, COBOD i LafargeHolcim. Addytywne wytwarzanie na miejscu skraca czas pracy i zmniejsza emisję dwutlenku węgla dzięki ograniczeniu transportu o 50% według szacunków Skanska Costain STRABAG Joint Venture i ChangeMaker, które zamierzają produkować w ten sposób betonowe płyty drogowe przy budowie szybkiej kolei HS2.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na