W ramach przedsięwzięcia Nissan zainwestuje 423 miliony funtów w produkcję elektrycznego crossovera w brytyjskim Sunderland. Konstrukcja nowego pojazdu będzie się opierała na platformie CMF-EV, wykorzystywanej już m.in. w Reanult MeganE i Nissanie Ariya. Płyta podłogowa umożliwia zastosowanie akumulatorów o pojemności 40, 60 i 87 kWh – w zależności od rozstawu osi. Japoński koncern zakłada, że inwestycja utworzy ponad 900 miejsc pracy w fabryce i dodatkowo 4,5 tysiąca w łańcuchu dostaw.

Fabryka baterii
Drugą częścią hubu zostanie gigafabryka należącego do Nissana wytwórcy akumulatorów litowo-jonowych do samochodów elektrycznych. Envision AESC na budowę zakładu przeznaczy 450 milionów. Początkowo moce produkcyjne wyniosą 9GWh. W ciągu dekady mogą zwiększyć się do 25-35GWh, jednak pod warunkiem kolejnych nakładów, szacowanych na 1,8 miliarda funtów. Liczba nowo utworzonych etatów po uruchomieniu produkcji wyniesie 750, docelowo w fabryce zatrudnienie znajdą ponad 4 tysiące osób.

Ograniczanie emisji
W przedsięwzięcie EV36Zero, poza Nissanem i AESC, zaangażowała się Rada Miasta Sunderland, która prowadzi projekt mający na celu budowę mikrosieci energetycznej bazującej w 100% na odnawialnych źródłach energii, co pozwoli zmniejszyć zużycie węgla o 55 ton rocznie. Częścią inicjatywy będzie 10 farm wiatrowych o mocy 132 MW, które zasilą zakład japońskiego koncernu i pobliskie budynki firm motoryzacyjnych. Prace obejmą też wykorzystanie akumulatorów z samochodów elektrycznych do budowy systemu magazynowania energii. Działania są częścią miejskiej strategii zakładającej osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku.

Sieć dla samochodów ciężarowych
Na napędzanych prądem pojazdach ciężarowych skoncentrowały się Volvo, Daimler Truck i Traton, które podpisały porozumienie dotyczące budowy i obsługi europejskiej sieci ładowania ciężarówek i autokarów o dużej ładowności. Początek działalności spółki joint venture, która zajmie się instalacjami, jest zaplanowany na 2022 rok. Firmy zgodziły się zainwestować pół miliarda euro w utworzenie minimum 1700 stacji w ciągu 5 lat. Punkty ładowania zostaną rozmieszczone m.in. w pobliżu autostrad.