Przejdź do treści

W transformacji cyfrowej kluczowi są ludzie


Według Reshmy Ramachandran powodzenie zmian w organizacjach zależy od pięciu, równie istotnych czynników: technologii, kultury, zarządzania, struktury organizacyjnej i umiejętności. To wynika również z barier wymienianych przed przedsiębiorców: wśród najważniejszych przeszkód transformacji wskazują zbyt wiele priorytetów, brak właściwej strategii, zwinnego podejścia czy sprawnego zarządzania. Jedynie dwie trudności wiążą się z technologiami – obawy o bezpieczeństwo danych i niedostateczne kompetencje twarde.

Kiedy mówimy o cyfrowej transformacji, często mamy na myśli technologię – czujniki, aplikacje, hardware każdego typu. Według obecnych danych, firmy na całym świecie przeznaczą na nowe rozwiązania 1,3 biliona dolarów – wyjaśniła ekspertka. – Jednak poza technologiami, digitalizacja wymaga zmiany związanej z ludźmi. Nieuwzględnienie ich w tym procesie stało się najczęstszą przyczyną nieudanych transformacji.

(Bariery transformacji – graf. MITSMR)

Style przywództwa

Kontrola, centralizacja zarządzania i hierarchiczność to cechy przywództwa tradycyjnego. Wraz z nastaniem ery informacji, na znaczeniu zyskało zaufanie, a struktury organizacyjne nieco się wypłaszczyły. Obecnie, jak podkreślała Reshma Ramachandran, przechodzi się od zarządzania do wywierania wpływu:

Teraz zaufanie nie jest jednym z elementów, ale podstawą – lider nie będzie oddziaływał na ludzi, jeśli mu nie ufają – zaznaczyła.

Tzw. influenceship charakteryzuje się partnerstwem, decentralizacją oraz współpracą i, zdaniem prelegentki, nie wymaga przypisywania nazw kierowniczym stanowiskom, bo liderów można rozpoznać po tym, że ludzie darzą ich zaufaniem.

(Reshma Ramachandran)

Cechy przywództwa pomocne w transformacji cyfrowej

Specjalistka zaznaczyła, że wobec niepewnej przyszłości, liderzy muszą być świadomi, że w każdej chwili mogą pojawić się zmiany. Poza tym powinni odznaczać się innowacyjnością, ciekawością i umiejętnością dostosowania się do nowych warunków. Konieczne jest także myślenie strategiczne:

Liderzy muszą myśleć o przyszłości i oczekiwaniach klientów, a nawet próbować je wyprzedzić, co jest możliwe jedynie gdy są empatyczni i potrafią postawić się w sytuacji innych osób – skomentowała ekspertka.

Podczas spotkania ekspertka odpowiadała również na pytania uczestników i rozmawiała z zaproszonymi gośćmi – Jarosławem Gracelem z ASTOR-a, profesor Anną Timofiejczuk i Andrzejem Soldatym, prezesem PPP, m.in. na temat umiejętnego przekonywania do swoich wizji, w którym liderzy powinni koncentrować się na rozwiązywaniu trudności, a nie na próbach sprzedaży produktów.

(Cechy przywództwa umożliwiające transformację cyfrową – graf. Reshma Ramachandran)

Webinarium zostało zorganizowane w ramach cyklu „The Greatest Contemporary Innovators Project” przygotowanego z myślą o przedsiębiorcach i inżynierach z krajów Europy Środkowo-Wschodniej.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się: