Firmy przeznaczają na digitalizację średnio 6,5% rocznych zysków. Powyżej przeciętnej (8,3%) jest sektor przemysłu spożywczego, a także motoryzacyjnego (6,8%). Mniejsze nakłady deklarują przedstawiciele branży maszynowej (4,8%) oraz chemicznej i farmaceutycznej (4%). Prawie 1/5 przedsiębiorców przyznaje, że w ogóle nie wydaje pieniędzy na cyfryzację, natomiast ponad połowa ma trudności z określeniem dokładnej kwoty. W ciągu najbliższych 12 miesięcy większość firm planuje utrzymać dotychczasowe finansowanie digitalizacji, zmniejszenia nie przewiduje nikt, o wyższych nakładach mówi 16% respondentów.
Zalety i przeszkody
Optymalizacja procesów, niższe koszty i wyższa wydajność – to zalety transformacji cyfrowej podkreślane przez 1/3 badanych. Co piąty przekonuje, że zmiany przyczyniły się do podniesienia poziomu konkurencyjności, jakości produktów i skrócenia czasu wprowadzania ich na rynek. Wśród głównych przeszkód przedsiębiorcy wymieniają brak wsparcia finansowego (43%), wiedzy o sposobie opracowania strategii i zaplanowania działań zgodnie z potrzebami biznesowymi (20%) oraz brak możliwości integrowania systemów informatycznych różnych dostawców (17%). 15% zauważa, że cyfryzację procesów blokuje struktura organizacyjna firm.
Strategie transformacji cyfrowej
24% przedsiębiorstw ma plan swojej transformacji, 13% jest w trakcie opracowywania go. Przygotowanie strategii zapowiada 27% firm, z kolei 32% nie zamierza na razie formułować ścieżki do przemysłu 4.0. Prowadzący badanie zapytali również o programy rozwoju kompetencji pracowników: wszystkich zatrudnionych chce przeszkolić 5% organizacji, a tylko część zespołu widzi w takim programie 34% firm. W co czwartej wyznaczono zespół lub osoby pracujące na cały etat, które odpowiadają za przebieg transformacji.
Digi Index warto niedługo powtórzyć?
Raport Siemensa „Digi Index 2020 – Poziom digitalizacji produkcji w Polsce” powstał w oparciu o badanie firmy Keralla Research przeprowadzone w marcu na ogólnokrajowej próbie 100 firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników. Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości komentuje, że warto wkrótce powtórzyć ankietę ze względu na fakt, że raport trafił w moment, kiedy rozpoczynała się pandemia. Zdaniem Małgorzaty Oleszczuk warto po kilku miesiącach skonfrontować wyniki, ponieważ w ostatnim czasie firmy wprowadziły wiele wcześniej nieplanowanych zmian cyfryzacyjnych.