Intel we współpracy z Fundacją Edukacyjną „Perspektywy” uruchomił siódmą (i pierwszą w Polsce) edycję programu „Nowe technologie dla dziewczyn”. W inicjatywie przygotowanej z myślą o młodych kobietach, które w przyszłości planują działać w branży technologicznej, weźmie udział 25 studentek politechnik. Podczas 8-miesięcznego przedsięwzięcia otrzymają pomoc finansową i merytoryczną, związaną ze wsparciem w zakresie rozwoju kompetencji. Program rozpocznie się od spotkania stypendystek z mentorami, podczas którego ustalą cele i plan działania.
Kolejne kroki
Następny etap inicjatywy przybliża Michał Dżoga, Dyrektor Corporate Affairs Intela w Europie Środkowo-Wschodniej:
– Kolejnym krokiem jest zaproszenie części stypendystek do udziału w programie stażowym w oddziale firmy Intel w Gdańsku – zaznacza. – To właśnie tam, pod okiem wybitnych inżynierów programistów, dziewczyny będą uczestniczyć w tworzeniu technologii wspierających i rozwijających sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, pojazdy autonomiczne czy bezpieczeństwo przechowywania danych.
Uczestniczki programu będą mogły kontynuować rozwój w programie AlumnITki, zakładającym m.in. udział w działaniach społecznych na rzecz popularyzacji nowych technologii, szczególnie wśród dziewczynek.
Dziewczyny na politechniki
W 2020 roku kobiety stanowiły 35% studentów publicznych uczelni technicznych. Jednak nawet na politechnikach studentki wybierają kierunki medyczne, pedagogiczne i artystyczne – zaznaczają autorzy raportu „Kobiety na politechniki 2021” i dodają, że na fakultetach technicznych i technologicznych dominują mężczyźni. Niski odsetek studentek w takich specjalizacjach, jak elektrotechnika, automatyka i robotyka, teleinformatyka czy informatyka stosowana, to powód dwóch kampanii zapoczątkowanych przez Konferencję Rektorów Polskich Uczelni Technicznych i Fundację Edukacyjną Perspektywy: „Dziewczyny na politechniki!” i „Dziewczyny do ścisłych!”. Celem przedsięwzięć jest przełamywanie stereotypów i przekonywanie uczennic do rozwoju w dziedzinie STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics).