projektowanie ubrań

Sztuczna inteligencja wirtualnie zaprojektuje ubrania

  • AI ułatwi symulowanie właściwości i zachowania tkanin.
  • Producenci odzieży podejmą decyzje o zakupie tekstyliów bez oglądania wstępnie wytworzonych próbek materiałów.
  • Rozwiązanie, nad którym pracuje chińska firma, ma obniżyć o 70 proc. koszty powstawania materiałów włókienniczych.

HeartDub wykorzystuje sztuczną inteligencję do produkcji wirtualnych próbek tkanin. Przedsiębiorstwo gromadzi informacje o materiałach włókienniczych, ich wzorach i kolorach, a potem na ich podstawie programistycznie projektuje ubrania. Silnik fizyki odpowiedzialny za symulacje cyfrowych tkanin używa AI, odzwierciedlając rzeczywiste właściwości tekstyliów: wagę i fakturę. Szkice prezentują wirtualni modele, których gesty wprawiają materiały w ruch identyczny z tym, jaki nastąpi podczas noszenia ubrań w rzeczywistości.

Autorzy platformy kierują ją przede wszystkim do producentów tkanin i do firm odzieżowych. Wytwórcy materiałów mogą umieszczać w serwisie informacje o cechach nowo opracowanych produktów. Na tej podstawie projektanci ubrań opracowują szkice on-line, a na ich podstawie podejmują decyzje o zakupie wyrobu włókienniczego, co pozwala pominąć przygotowywanie i przesyłanie próbek materiałów pomiędzy obiema grupami używającymi oprogramowania. Pierwsze fizyczne ubrania powstają dopiero w szwalniach przedsiębiorstw odzieżowych – choć, jak pokazała marka Tommy Hilfiger, i to nie jest konieczne, bo znajomość wszystkich cech materiałów sprawia, że całe kolekcje mogą być produkowane cyfrowo, a samo szycie rozpoczyna się po pierwszych zamówieniach klientów.

Według HeartDub, cyfryzacja zmniejsza koszty wstępnej produkcji nawet o 70 proc. w porównaniu z typowym procesem. Powodem jest to, że wytwórcy tkanin w ciągu roku wprowadzają na rynek kilkadziesiąt nowych artykułów i dla każdego z nich tworzą około 500 metrów próbek, które trafiają potem do firm odzieżowych. Na razie serwis oferuje podstawowe wzory, ale autorzy zamierzają rozwijać usługę, współpracując z programistami i poszerzając bazę dostępnych tekstur.