Przejdź do treści

Strategia QRM i system ERP – praktycy mówią, jak reagowali na pandemiczny kryzys


  • Systemy nadzorujące procesy w połączeniu z oprogramowaniem do całościowego zarządzania firmą to jeden ze sposobów przetrwania trudnego czasu.
  • Quick Response Manufacturing pozwala szybko reagować na zmiany i dostarczać spersonalizowane produkty.
  • Relacjonujemy Webinar Przemysłu Przyszłości, podczas którego nasi goście opowiadali o przekształcaniu przedsiębiorstw w wymagających warunkach.

Dawid Paruzel z DPS Systems zajmuje się wdrażaniem systemów Enterprise Resource Planning w organizacjach. Podczas rozmowy zwrócił uwagę na konieczność różnicowania dostawców towarów, a także zapewnienia odpowiedniego przepływu produktów dzięki wsparciu ze strony systemu informatycznego. Według Paruzela, firmy w Polsce nie wykorzystują wszystkich możliwości oprogramowania:

Przedsiębiorstwa nadal produkują przy użyciu zarządzania excelowego, mimo że mają systemy, które mogłyby pomagać produkcji. Zaufanie do Excela w polskim biznesie jest bardzo wysokie, zawsze wszystko się zgadza, jeśli tylko stworzymy odpowiednie formuły, ale taki model pracy nie umożliwia właściwego reagowania na zagrożenia – zaznaczył przedstawiciel DPS Systems. – Tymczasem da się podłączyć urządzenia do sieci czy wdrożyć elementy automatyki, która będzie zbierała dane i przekazywała je do systemów nadzorujących procesy technologiczne oraz produkcyjne. Jeśli te ostatnie współpracują z oprogramowaniem do zarządzania przedsiębiorstwem, to w sytuacji niepewności lub ryzyka jesteśmy w stanie przemodelować produkcję, a także struktury zaopatrzenia i sprzedaży – wyjaśniał Dawid Paruzel, podkreślając jeszcze, że szybkość odpowiedzi na trudności w firmach jest uzależniona od rozmiaru organizacji – za dużym biznesem idzie duża bezwładność.

Strategia QRM pomocna w kryzysowym czasie

Prezes Base Group, Jakub Kaszuba, przybliżył uczestnikom spotkania strategię Quick Response Manufacturing, która ma dwa założenia: wolne moce produkcyjne do realizacji zamówień oraz wysoka uniwersalność pracowników i maszyn. QRM pozwala szybko reagować na zmiany w popycie i dostarczać spersonalizowane wyroby w krótkim czasie. Kaszuba zaznaczył, że dla jego firmy użycie omawianej metody było naturalne, bo przedsiebiorstwo dostarcza produkty, których serie składają się z 20, czasem 30 sztuk. Menadżer opowiadał też o planie działań w związku z COVID-19:

Priorytetem było zapewnienie ciągłości funkcjonowania naszej organizacji. Druga faza to maksymalizowanie przychodów i minimalizowanie kosztów, a trzecia – dopasowanie do nowej struktury rynku, z którą musimy się zmierzyć.

Jakub Kaszuba wyjaśniał szerzej, że Base Group powołało zespół zarządzania kryzysowego z liderami z różnych obszarów odpowiedzialnymi np. za zarządzanie technologią i równocześnie znającymi QRM. Zespół zajął się zapewnieniem bezpieczeństwa pracownikom oraz ciągłością dostaw. W drugiej fazie, trwającej aktualnie, firma musi poradzić sobie z kurczeniem się rynku, dyscyplinując koszty rozumiane jako suma pieniędzy i czasu. Prezes spółki zaznaczył, że w przypadku działań opartych o QRM to drugi czynnik jest decydujący – krótki czas dostawy może wiązać się z wyższą zapłatą za towar lub usługę. Trzecia faza będzie wiązała się z dużymi przetasowaniami w światowej gospodarce, tu też Quick Response Manufacturing powinno okazać się pomocne.

Pandemia zatrzymała wdrażanie nowoczesnych technologii

Tematem Webinaru Przemysłu Przyszłości była także sztuczna inteligencja. Piotr Krajewski, prezes firmy Stermedia, wprowadzającej AI i uczenie maszynowe w przedsiębiorstwach, mówił, jak pandemia wpłynęła na jego branżę:

Mimo że wiele organizacji musi się cyfryzować, realizacja systemów niekrytycznych w przypadku IT, została zatrzymana. To szczególnie dotyczy projektów B+R uznawanych za niepotrzebne w czasie kryzysu – wyjaśniał Krajewski.

Dla Stermedia ostatni okres oznaczał nie tylko zmniejszenie liczby projektów dla branży motoryzacyjnej, ale również kłopoty z decyzjami w firmach z innych sektorów, które odkładały podejmowanie zobowiązań na czas po pandemii. Przedsiębiorstwo Piotra Krajewskiego w całości przeszło na pracę zdalną, konieczne okazało się obniżenie pensji i przesunięcie pracowników do przedsięwzięć niezagrożonych kryzysem. Firma zatrzymała rekrutacje i zajęła się pozyskiwaniem mniejszych zleceń.

Kolejne internetowe wydarzenia

W środę o 10:00 rozpocznie się spotkanie z przedstawicielami Polpharmy i Apzumi, którzy w ramach współorganizowanej przez PPP konferencji „Przemysł 4.0 – Made in Wroclaw #2” opowiedzą o wdrażaniu technologii digital twin w zakładach producenta leków. Natomiast już w piątek zapraszamy na następny Webinar Przemysłu Przyszłości – jego gościem będzie Paweł Białka, Executive Partner w Gartnerze. Ekspert opowie, w jaki sposób wybierać technologie, które przysłużą się realizacji celów przedsiębiorstwa.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na