Sprawdziliśmy, jak epidemia wpływa na produkcję i sprzedaż

  • O ogromnym wzroście zamówień na mydło i płyny dezynfekujące mówią nam polscy producenci.
  • Jeden z krajowych dystrybutorów notuje wzrost sprzedaży o 63 procent, w Wielkiej Brytanii skoki sięgają 255 procent.
  • Zagrożenie koronawirusem na świecie doprowadziło do czasowego zamknięcia fabryk. Z kalendarza wypadły targi w Genewie i Hanowerze.
  • Zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące branży produkcyjnej, związane bezpośrednio z epidemią.
człowiek z probówką przy komputerze

W ostatnim tygodniu odnotowaliśmy kilkakrotny wzrost zamówień na nasze produkty – przyznaje w rozmowie z Platformą Przemysłu Przyszłości Renata Olszewska z firmy Betasoap. – Reagujemy uruchamianiem wolnych mocy wytwórczych. Mycie dłoni mydłem jest podstawą, jeśli chodzi o ochronę przed koronawirusem – przypomina dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w przedsiębiorstwie zajmującym się produkcją mydła w kostce. Również Medisept dostarczający na rynek płyny do dezynfekcji musiał zwiększyć produkcję, a także uruchomić drugą i trzecią zmianę w zakładzie. Wzrost popytu na mydło i płyny dezynfekujące potwierdzają także dystrybutorzy. Przedsiębiorstwo Higma Service, które sprzedaje firmom płyny aseptyczne, mówi o 63-procentowym skoku sprzedaży w porównaniu z danymi ze stycznia.

Zmiany na rynku brytyjskim zbadał już ośrodek Kantar: sprzedaż substancji do dezynfekcji rąk na Wyspach wzrosła o… 255 procent. Mydła – o 7 procent, a środków czystości dla gospodarstw domowych o 10.

mydło
(fot. Adobe Stock)

Przekształcanie zakładów

Pisaliśmy w portalu o przebranżowieniu fabryki telewizorów Sharpa na zakład produkujący maseczki ochronne. Tymczasem w Polsce Orlen Oil w związku z rządowym zamówieniem miliona litrów płynu do dezynfekcji przekształci proces wytwórczy w Jedliczu. Prezes grupy Orlen przekazał, że laboratoria i linie produkcyjne tamtejszego oddziału są już dostosowane do potrzeb produkowania płynów aseptycznych. Jak zapewnia Daniel Obajtek, niezbędną ilość koncern jest w stanie uzyskać w ciągu 2 tygodni. W pierwszej kolejności produkty trafią do instytucji publicznych, m.in. do szkół, płyn dezynfekujący znajdzie się również na stacjach benzynowych spółki.

f-35
(F-35 – fot. Wikipedia)

Produkcję tymczasowo zawieszają Hyundai i Lockheed Martin

Rozprzestrzenianie się koronawirusa zmusiło niektóre firmy nawet do unieruchomienia zakładów. Wśród przedsiębiorstw, które zawiesiły działalność, jest Hyundai – firma motoryzacyjna zamknęła fabrykę w Korei Południowej po tym, jak badania u jednego z pracowników dały pozytywny wynik. Na najbliższy tydzień swoją produkcję w Japonii zawiesił Lockheed Martin. Koncern zbrojeniowy wstrzymał wytwarzanie myśliwców piątej generacji F-35, ale jednocześnie przekonuje, że to nie wpłynie na dostawy. Tymczasowo zakłady w Azji zamknęli: Nissan, Samsung, LG oraz Tesla.

Odwołane wydarzenia

Z powodu epidemii organizatorzy Hannover Messe zmienili termin targów z kwietniowego na lipcowy. Wcześniej odwołano Geneva Motor Show – „święto” producentów z branży motoryzacyjnej. Część z genewskich wystawców zdecydowała się jednak na uzupełnienie braku specjalnymi transmisjami internetowymi, w których pokazują to, czego nie będą mieli okazji zaprezentować podczas skasowanego wydarzenia.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR