W pilotażu Akademii Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych uczestniczy 5 uczelni:
- Politechnika Poznańska,
- Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu,
- Politechnika Gdańska,
- Politechnika Wrocławska,
- Uniwersytet Warszawski.
Studenci poznańskich szkół wyższych mogą kształcić się z zakresu sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa. W Gdańsku powstały dwie specjalności – AI i uczenie maszynowe – dla słuchaczy inżynierii biomedycznej i informatyki. Tematem zajęć we Wrocławiu są m.in. zaufane systemy SI, a w Warszawie nacisk jest położony na zagadnienia machine learningu. Koszt projektu to 51,5 miliona złotych, z czego Unia Europejska dofinansuje 43,6 miliona.
Wizyty w firmach i indywidualne ścieżki rozwoju
Zajęcia na kierunkach utworzonych w ramach projektu AI Tech poprowadzą specjaliści z całego świata. Częścią kursów są wizyty studyjne w przedsiębiorstwach, staże zagraniczne i konferencje międzynarodowe. Każdy student w wyborze przedmiotów, literatury i ustalania planów rozwoju może liczyć na pomoc opiekuna. Jak tłumaczy Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pomysłodawcy liczą na upowszechnienie takich metod nauczania:
– Naszym głównym celem jest zachęcenie, poprzez dodatkowe oferty, najzdolniejszych studentów do studiowania na polskich uczelniach, a później zasilania – wiedzą i umiejętnościami – polskiej gospodarki – podkreśla.
Studia dotyczące przemysłu 4.0
Kursy podyplomowe dotyczące zagadnień przemysłu 4.0 zorganizowały m.in. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Politechnika Warszawka czy Akademia Leona Koźmińskiego. Z kolei Politechnika Śląska utworzyła studia Master of Business Administration z tego zakresu. Technologie p4.0 cieszą się zainteresowaniem kandydatów – z danych Ministerstwa Edukacji i Nauki wynika, że najwięcej chętnych na jedno miejsce w tym roku akademickim miała inżynieria internetu rzeczy (blisko 30 osób). Wysoko w rankingu znalazły się również: mechanika i projektowanie maszyn, informatyka i systemy inteligentne, automatyka, a także robotyka i systemy sterowania.