Roboty w Poznaniu zwiększą automatyzację procesów do 80%

  • 2 lata trwało łączenie terenów Volkswagena w Wielkopolsce, budowa hali logistycznej i powiększanie hali spawalni.
  • Inwestycja kosztowała 2 mld złotych, a jej konsekwencją będzie podniesienie poziomu automatyzacji procesów z 43 do 80%.
  • Zmieni się również rola pracowników – zamiast wykonywać prace manualne, zajmą się sterowaniem robotami.

Przystosowanie zakładu w poznańskim Antoninku do produkcji modelu Caddy 5 wymagało połączenia terenów fabryki, które do tej pory były przedzielone drogą publiczną. Po przygotowaniu gruntu firma wybudowała halę logistyczną o powierzchni 46 tysięcy m², co pozwoliło zrezygnować z 260 dziennie przejazdów 10 ciężarówek dostarczających części do Caddy 4 i T6.1 z oddalonego o 40 km Swarzędza. Nowy budynek pomieści 10 tysięcy pojemników z silnikami, szybami, tapicerką i zbiornikami paliwa. VW rozbudował również o 14 tysięcy m² spawalnię, wewnątrz roboty przemysłowe zajmą się precyzyjnym wytwarzaniem poszycia pojazdów: zgrzewaniem punktowym, klejeniem, spawaniem czy mikrozgrzewaniem. Zakup maszyn był niezbędny pod kątem obróbki wysokowytrzymałościowej blachy, która wymaga większej siły nacisku. Cała rozbudowa w stolicy Wielkopolski trwała dwa lata, a jej koszt to blisko 2 miliardy złotych.

Zmiana roli pracowników

W konsekwencji automatyzacja procesów dotyczących budowy karoserii wzrośnie z 43 do 80% – łącznie w Poznaniu i Swarzędzu Volkswagen uruchomi 450 maszyn przemysłowych. Równolegle niemiecki koncern musiał przygotować zatrudnionych do nowych zadań:

Budowa nowej karoserii Caddy 5 będzie wymagała teraz wykonywania znacznie mniejszej liczby ręcznych czynności – wyjaśnia Jolanta Musielak, członek zarządu VW. – Natomiast blisko trzykrotnie zwiększy się nasze zapotrzebowanie na operatorów maszyn i urządzeń. W przypadku zakładu w Poznaniu w ostatnich dwóch latach zrealizowaliśmy ponad 1800 szkoleń, których celem było przygotowanie ludzi do pracy w nowych warunkach oraz nowej roli.

Aktualnie fabryka produkuje testowe wersje dostawczych Caddy 5, we wrześniu ruszy seryjny proces. Uruchomienie pełnych mocy przerobowych marka planuje na przyszły rok.

Robotyzacja w Polsce

Według Międzynarodowej Federacji Robotyki, nad Wisłą pod koniec 2018 roku działało ponad 13,6 tysiąca robotów przemysłowych, co oznacza, że na 10 tysięcy pracowników w wytwórstwie przypadały 42 maszyny. 39% spośród nich wykorzystywały firmy motoryzacyjne. Na drugim miejscu uplasowała się branża chemiczna i tworzyw sztucznych, a na trzecim – metalowa i maszynowa. Zgodnie z danymi organizacji, sprzedaż maszyn przemysłowych w Polsce cały czas rośnie – w 2018 osiągnęła rekordowe 2651 sztuk. Plany przedsiębiorstw zakładają dalszą automatyzację procesów, badanie „Barometr robotyzacji małych i średnich przedsiębiorstw” prowadzone u nas w tym roku wskazało, że w nowe maszyny chce inwestować 1/3 MŚP.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór