Przejdź do treści

Re-factory, czyli jak podparyska fabryka zmienia się w ekologiczną


  • Renault do 2024 roku zamierza przekształcić fabrykę we Flins w zakład, który będzie recyklingował części i modernizował samochody.
  • Część z planowanych prac dotyczy ponownego wykorzystywania baterii z samochodów elektrycznych.
  • Koncern uruchomi również ośrodek szkolący specjalistów i inkubator dla startupów.

Grupa Renault zamierza przebudować fabrykę we Flins, położoną około 40 km na zachód od Paryża, pod kątem założeń gospodarki o obiegu zamkniętym i neutralności klimatycznej. Działania w projekcie nazwanym Re-factory są zaplanowane na lata 2021-2024, jest wśród nich przygotowanie inkubatora dla startupów i partnerów koncernu. Inkubator miałby przyśpieszać prace badawczo-rozwojowe dotyczące wytwarzania przyjaznego środowisku, prowadząc próby bezpośrednio na instalacjach przemysłowych. Powstanie także ośrodek szkoleniowy, kształcący specjalistów potrzebnych fabryce i Centrum Zaawansowanego Wytwarzania, które wykorzystuje nowe technologie do prototypowania i testowania pojazdów.

Retrofitting, recykling i energia odnawialna

Francuski koncern w zmodyfikowanym zakładzie chce modernizować samochody, żeby były mniej energochłonne. Zamierza też drukować w 3D części dla starszych, nieprodukowanych dziś modeli. Renault ma w wytwórczych planach zwiększenie 30% obecnie udziału materiałów pochodzących z odzysku. Będzie to możliwe za sprawą nowej linii demontażowej, która rozbierze około 10 tys. pojazdów rocznie. Od 2021 roku częściowo zużyte baterie pojazdów elektrycznych zaczną pełnić rolę fabrycznych magazynów energii o pojemności 15,5 MWh. Takie zastosowanie przebadali inżynierowie z Massachusetts Institute of Technology, ich zdaniem ogniwa naładowane w zakresie 15-65% mogą przechowywać prąd przez 10 lat. Francuska firma chce udoskonalić proces regeneracji baterii, tak by używane podzespoły poprawnie funkcjonowały przez kolejne 4 tysiące cykli ładowania.

Gospodarka o obiegu zamkniętym

„Ekologiczna fabryka” jest jednym z etapów transformacji zakładu według Europejskiego Centrum Wspierania Zaawansowanej Produkcji. Chodzi w nim o możliwie długie utrzymanie w obiegu surowców, materiałów i towarów przez ponowne użycie, naprawy czy zmiany zastosowania produktów. W ekologicznym podejściu znaczenie ma też wykorzystanie energii odnawialnej i zmniejszanie emisji dwutlenku węgla. W Polsce założenia GOZ realizuje np. Mercedes w jaworskim zakładzie, gdzie prąd pochodzi z turbin wiatrowych, a ciepło z biomasy. Podobny model funkcjonuje w podwarszawskiej firmie SADDAR wykorzystującej w produkcji plastikowe butelki. W 2019 roku rząd przyjął Mapę Drogową Gospodarki o obiegu zamkniętym – dokument mówi m.in. o zrównoważonym przemyśle i wymienia sposoby lepszego obrotu odpadami, proponując choćby częstsze uzyskiwanie kruszyw ceramicznych z ubocznych produktów spalania węgla, czyli popiołu, żużli i pyłów.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na