Cyfrowa zmiana w firmie wymaga zbudowania kultury innowacji

  • Transformacja cyfrowa nie jest tylko zakupem technologii, ale całym procesem, w ramach którego trzeba stworzyć kulturę innowacji.
  • Wirtualna rzeczywistość pozwala zwiększyć sprzedaż, ale przed wdrożeniem trzeba wziąć pod uwagę także niebezpieczeństwa dotyczące tego rozwiązania.
  • Relacjonujemy „Spotkanie Technologiczne w sieci” należące do serii naszych wydarzeń, które z powodu epidemii przenieśliśmy do internetu.
gogle vr

Co sprawia, że niektóre firmy działają sprawniej i potrafią reagować na zmieniające się warunki? Według Piotra Nędzewicza z Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego, takim czynnikiem jest kultura innowacji, na którą składa się m.in. zarządzanie zmianą, wiedzą i ryzykiem. Umiejętne prowadzenie organizacji wiąże się ze zgodą na popełnianie przez pracowników błędów, żeby nie bali się testować nowych rozwiązań przydatnych w rozwoju przedsiębiorstwa. Bardzo istotne jest właściwe kierowanie pomysłami zatrudnionych, a także partnerów firmy – często okazuje się, że wystarczą małe zmiany w towarach lub usługach, żeby dostosować się do nowej sytuacji. Jak argumentował prelegent, to, czy organizacja skutecznie przejdzie transformację cyfrową, zależy od dwóch wymiarów: społecznego i technicznego. Uświadomienie i wzmocnienie kultury innowacji będzie pierwszym krokiem, później można lepiej przygotować się się do zmian technologicznych, prowadzić testy i podjąć decyzje wdrożeniowe.

(Kultura innowacji w organizacjach – graf. P. Nędzewicz)

Model FBA – przykład przekształcenia procesów

Transformacji nie można prowadzić z pominięciem zmian w produktach, procesach i modelu biznesowym. Planowanie musi uwzględniać zasoby, czyli ludzi, technologie i pieniądze. Piotr Nędzewicz użył podczas webinarium przykładu Amazonu, który posłużył się własną infrastrukturą IT i umiejętnościami w obsłudze zamówień, żeby wprowadzić do oferty model FBA (ang. Fulfilment by Amazon). Zgodnie z tą koncepcją amerykański koncern zajmuje się logistyką sprzedaży, dostawą produktów i serwisem obsługi klienta świadczonymi dla innych firm. Zwiększył tym samym liczbę źródeł przychodów, a marże z własnego sklepu uzupełnił o opłaty za obsługę zamówień i korzystanie z usług IT (chmura AWS).

(FBA – graf. Amazon)

VR – historia, problemy i zastosowania

Bogusław Ludwiczak z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego opowiedział o historii VR i o ojcu tej technologii – Myronie Kruegerze, który w 1969 roku stworzył projekt Glowflow. Jego pomysł kontynuowali twórcy urządzenia CAVE, pomieszczenia przypominającego jaskinię, ze ścianami zmieniającymi obraz dzięki projektorom. Wirtualna rzeczywistość w tym przypadku była dostępna za sprawą okularów stereoskopowych. Współcześnie istnieje wiele platform i standardów niosących jednak także zagrożenia dotyczące m.in. wpływu VR-u na relacje społeczne czy wywołujące choroby związane z zaburzeniami błędnika. Ekspert pokazał, w jaki sposób firmy motoryzacyjne i meblarskie używają wirtualnej rzeczywistości do pokazywania swoich produktów – klienci mogą wybierać konfiguracje w kupowanych samochodach, podobnie w przypadku wyposażenia wnętrz określają pełne aranżacje.

Picture
(W Glowflow ruchy użytkownika interpretował komputer i odpowiadał na nie zmianą świateł i dźwięków – fot. aboutmyronkrueger.weebly.com)

Webinar Przemysłu Przyszłości o produkcie

W środę o 10:00 rozpocznie się kolejne wirtualne spotkanie, w czasie którego prelegenci opowiedzą, jak wprowadzać technologiczne i organizacyjne rozwiązania z zakresu przemysłu 4.0. Przykłady dostosowywania istniejących produktów do nowych okoliczności rynkowych przedstawią szefowie firm p-beep, M4B i Wadim Plast. Na webinarium można zapisać się, wypełniając formularz w dziale Wydarzenia.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór