Przejdź do treści

Cyfrowa zmiana w firmie wymaga zbudowania kultury innowacji


  • Transformacja cyfrowa nie jest tylko zakupem technologii, ale całym procesem, w ramach którego trzeba stworzyć kulturę innowacji.
  • Wirtualna rzeczywistość pozwala zwiększyć sprzedaż, ale przed wdrożeniem trzeba wziąć pod uwagę także niebezpieczeństwa dotyczące tego rozwiązania.
  • Relacjonujemy „Spotkanie Technologiczne w sieci” należące do serii naszych wydarzeń, które z powodu epidemii przenieśliśmy do internetu.

Co sprawia, że niektóre firmy działają sprawniej i potrafią reagować na zmieniające się warunki? Według Piotra Nędzewicza z Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego, takim czynnikiem jest kultura innowacji, na którą składa się m.in. zarządzanie zmianą, wiedzą i ryzykiem. Umiejętne prowadzenie organizacji wiąże się ze zgodą na popełnianie przez pracowników błędów, żeby nie bali się testować nowych rozwiązań przydatnych w rozwoju przedsiębiorstwa. Bardzo istotne jest właściwe kierowanie pomysłami zatrudnionych, a także partnerów firmy – często okazuje się, że wystarczą małe zmiany w towarach lub usługach, żeby dostosować się do nowej sytuacji. Jak argumentował prelegent, to, czy organizacja skutecznie przejdzie transformację cyfrową, zależy od dwóch wymiarów: społecznego i technicznego. Uświadomienie i wzmocnienie kultury innowacji będzie pierwszym krokiem, później można lepiej przygotować się się do zmian technologicznych, prowadzić testy i podjąć decyzje wdrożeniowe.

Model FBA – przykład przekształcenia procesów

Transformacji nie można prowadzić z pominięciem zmian w produktach, procesach i modelu biznesowym. Planowanie musi uwzględniać zasoby, czyli ludzi, technologie i pieniądze. Piotr Nędzewicz użył podczas webinarium przykładu Amazonu, który posłużył się własną infrastrukturą IT i umiejętnościami w obsłudze zamówień, żeby wprowadzić do oferty model FBA (ang. Fulfilment by Amazon). Zgodnie z tą koncepcją amerykański koncern zajmuje się logistyką sprzedaży, dostawą produktów i serwisem obsługi klienta świadczonymi dla innych firm. Zwiększył tym samym liczbę źródeł przychodów, a marże z własnego sklepu uzupełnił o opłaty za obsługę zamówień i korzystanie z usług IT (chmura AWS).

VR – historia, problemy i zastosowania

Bogusław Ludwiczak z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego opowiedział o historii VR i o ojcu tej technologii – Myronie Kruegerze, który w 1969 roku stworzył projekt Glowflow. Jego pomysł kontynuowali twórcy urządzenia CAVE, pomieszczenia przypominającego jaskinię, ze ścianami zmieniającymi obraz dzięki projektorom. Wirtualna rzeczywistość w tym przypadku była dostępna za sprawą okularów stereoskopowych. Współcześnie istnieje wiele platform i standardów niosących jednak także zagrożenia dotyczące m.in. wpływu VR-u na relacje społeczne czy wywołujące choroby związane z zaburzeniami błędnika. Ekspert pokazał, w jaki sposób firmy motoryzacyjne i meblarskie używają wirtualnej rzeczywistości do pokazywania swoich produktów – klienci mogą wybierać konfiguracje w kupowanych samochodach, podobnie w przypadku wyposażenia wnętrz określają pełne aranżacje.

Webinar Przemysłu Przyszłości o produkcie

W środę o 10:00 rozpocznie się kolejne wirtualne spotkanie, w czasie którego prelegenci opowiedzą, jak wprowadzać technologiczne i organizacyjne rozwiązania z zakresu przemysłu 4.0. Przykłady dostosowywania istniejących produktów do nowych okoliczności rynkowych przedstawią szefowie firm p-beep, M4B i Wadim Plast. Na webinarium można zapisać się, wypełniając formularz w dziale Wydarzenia.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na