Umowa zawarta pomiędzy PGNiG oraz Toyotą zakłada m.in. wspólne testy na pilotażowej stacji tankowania wodorem, która powstanie w Warszawie, obok istniejącej już stacji sprężonego gazu ziemnego. Inżynierowie obu firm wezmą udział w projektowaniu i budowie obiektu – zakończenie prac jest zaplanowane na pierwszy kwartał przyszłego roku. Wiceprezes spółki gazowniczej, Arkadiusz Sekciński zaznacza, że działania mają na celu rozwój kompetencji w zakresie budowania kolejnych stacji i wykorzystania wodoru jako paliwa napędowego dla pojazdów.
PGNiG inwestuje w czystą energię
Powstanie stacji to część programu „Wodór – Czyste Paliwo dla Przyszłości” uruchomionego w maju przez polską spółkę. Plany PGNiG zakładają również sprawdzenie mocy produkcyjnych, a także przetestowanie możliwości przesyłania wodoru siecią gazową. W ramach przedsięwzięcia InGrid – Power to Gas powstanie instalacja wytwarzająca tzw. zielony wodór uzyskiwany z elektrolizy wody za pomocą energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (w przypadku PGNiG będą to panele fotowoltaiczne).
– InGrid pozwoli nam na przetestowanie całego procesu – od produkcji wodoru do dostawy odbiorcom. Będziemy także mogli przeprowadzać próby wtłaczania odpowiedniej mieszanki gazu i wodoru do sztucznej sieci gazowej, testować magazynowanie, a także dostarczanie wodoru cysterną do naszej stacji w Warszawie – wyjaśnia Sekciński.
Strategia zakłada również użycie podziemnych magazynów gazu do przechowywania wodoru, analizę czystości pierwiastka w Centralnym Laboratorium Pomiarowo-Badawczym oraz stosowanie go w energetyce przemysłowej.
Powstają krajowe strategie wodorowe
Resort klimatu pracuje nad strategią wodorową obejmującą wypracowanie łańcucha wartości dla technologii niskoemisyjnych, zwiększenie roli wodoru w zapewnianiu bezpieczeństwa energetycznego i wykorzystaniu go jako paliwa transportowego. Z kolei pod koniec czerwca niemiecki rząd przygotował Krajową Strategię Wodorową, określającą sposoby wsparcia przedsiębiorców decydujących się na używanie wodoru pomimo niskiej opłacalności tego rozwiązania. Zielona energia bowiem ciągle jest droższa od paliw kopalnych. Przykładowe instrumenty mające zmienić ten stan rzeczy to fundusz na rzecz dekarbonizacji sektora przemysłowego czy dopłaty do zakupu pojazdów wodorowych.