Narzędzia FPPP – samoocena dojrzałości cyfrowej

Wśród zestawu bezpłatnych narzędzi oferowanych przez Fundację Platforma Przemysłu Przyszłości zostały wyodrębnione cztery działy odpowiadające jednemu z etapów procesu transformacji cyfrowej – diagnoza, pomysły, kompetencje oraz finansowanie. Taki podział ma na celu ułatwienie wyboru narzędzia najlepiej odpowiadającego potrzebom przedsiębiorstwa w zakresie transformacji cyfrowej i wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0.

W cyklu artykułów zostaną przedstawione narzędzia należące do każdego z wymienionych powyżej działów. Jako pierwsze zostaną opisane aplikacje służące do przeprowadzenia diagnozy, których wykorzystanie pozwala na uzyskanie aktualnego obrazu stanu przedsiębiorstwa w celu projektowania kolejnych działań prowadzących do jego dalszego rozwoju.

Indywidualną diagnozę firmy warto rozpocząć od przeprowadzenia samooceny dojrzałości cyfrowej.

Jest to badanie mające na celu określenie stanu dojrzałości cyfrowej organizacji oraz pokazanie obszarów i zakresu możliwych zmian w kierunku podniesienia poziomu jej cyfryzacji. Ich wprowadzanie pozwoli na przejście do kolejnego etapu rozwoju na drodze do rozwiązań Przemysłu 4.0.

Badanie ma formę ankiety, po której wypełnieniu i przesłaniu generowany jest raport w formacie PDF. Na formularz składa się 12 pytań, podzielonych na 3 obszary: organizacje, procesy i technologie.

Zestaw pytań podstawowych jest zbieżny z kwestionariuszem Komisji Europejskiej Digital Maturity Assessment (DMA Tool | European Digital Innovation Hubs Network (europa.eu)), który pozwala mierzyć poziom cyfryzacji w organizacjach i zapewnić ustrukturyzowaną ścieżkę do ich cyfrowej transformacji i dojrzałości.

W ankiecie występują również pytania dodatkowe, pozwalające umiejscowić rozwiązania obecne w badanej organizacji na tle standardów cyfryzacji w sektorach produkcyjnym, handlowym czy logistycznym i transportowym.

W procesie tworzenia samooceny zostały uwzględnione kluczowe aspekty rozwoju, dzięki czemu jej wykorzystanie umożliwia identyfikację poziomu cyfryzacji w kilkunastu wymiarach. Podstawowy zestaw pytań – uniwersalny, niezależny od branży i specyfiki organizacji – podzielony jest wg poniższych kategorii:

Strategia cyfryzacji na poziomie biznesowym

Uchwycenie ogólnego stanu strategii cyfryzacji w badanej organizacji z perspektywy biznesowej.

Zarządzanie danymi i łączność

Sposoby zarządzania danymi, w tym ich: przechowywanie cyfrowe, organizowanie, udostępnianie na połączonych urządzeniach (komputerach itp.) oraz używanie do celów biznesowych z uwzględnieniem ochrony z wykorzystaniem rozwiązań cyberbezpieczeństwa.

Cyfryzacja zorientowana na człowieka

Sposoby, w jakie pracownicy są przygotowywani, angażowani i wspierani dzięki rozwiązaniom cyfrowym, a ich warunki pracy ulegają poprawie.

Gotowość cyfrowa

Ocena obecnego stopnia użycia technik cyfrowych (zarówno podstawowych, jak i bardziej zaawansowanych), która jest ważna zarówno w organizacjach produkcyjnych, jak i usługowych.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja

Badanie poziomu automatyzacji i wykorzystania sztucznej inteligencji wspomaganych środkami cyfrowymi osadzonymi w procesach biznesowych.

Zielona cyfryzacja

Ukazanie zdolności organizacji do przystąpienia do cyfryzacji w ujęciu długofalowym, odpowiedzialnym i z dbałością o ochronę środowiska oraz zrównoważone użycie zasobów naturalnych.

Przeprowadzenie badania i przeanalizowanie jego wyników może stać się pierwszym krokiem na drodze do zdiagnozowania stanu cyfryzacji firmy oraz określenia kierunku i zakresu zmian potrzebnych w celu podniesienia poziomu dojrzałości cyfrowej organizacji.

Samoocena dojrzałości cyfrowej jest jednym z wielu bezpłatnych narzędzi oferowanych przez FPPP w celu wspomagania przedsiębiorstw w przeprowadzaniu transformacji cyfrowej i wdrażaniu rozwiązań Przemysłu 4.0.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą narzędzi na nowym portalu Fundacji Przemysłu Przyszłości  https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/