roboty pracujące przy poszyciu samochodu

Musk ogłasza budowę Gigafactory Tesli na Starym Kontynencie

  • Nowa fabryka amerykańskiej firmy powstanie niedaleko Berlina.
  • W stolicy Niemiec Tesla stworzy centrum R&D, które będzie zajmowało się inżynierią i wzornictwem.
  • W Gigafactory mają pracować zarówno automatyczne, jak i autonomiczne roboty przemysłowe.
  • Piszemy m.in., jak działają takie zakłady.

Nowa fabryka Tesli, o nazwie Gigafactory Europe lub Gigafactory 4, zostanie założona niedaleko budowanego portu lotniczego BER w Brandenburgii – ogłosił Elon Musk podczas rozdania nagród magazynu Bild. W niemieckim zakładzie będą wytwarzane baterie, zespoły napędowe i samochody. W przypadku tych ostatnich, pierwszym autem elektrycznym, które opuści nową Gigafactory zostanie Tesla Model Y. Celem Tesli jest rozpoczęcie produkcji w ciągu dwóch lat, premierę Modelu Y na Starym Kontynencie zapowiedziano na początek 2021 roku, co oznacza, że przynajmniej część europejskich zamówień zostanie zrealizowana właśnie przez niemiecki zakład. Musk przekazał też, że w Berlinie jego firma otworzy centrum zajmujące się opracowywaniem rozwiązań w zakresie inżynierii i wzornictwa.

Europejski zakład to piąta fabryka Tesli na świecie, a czwarta określana jako Gigafactory. Trzy pierwsze znajdują się w Stanach Zjednoczonych, kolejna – w Szanghaju. Chiński zakład produkcyjny rozpoczął działanie 17 października, budowa tej fabryki ruszyła na początku roku.

Ciekawe w odniesieniu do obiektów Tesli są nie tylko produkty końcowe, ale również sam proces. Pracownikom pomagają roboty, także autonomiczne. Wśród nich są urządzenia mobilne Omron Adept, które transportują ładunki o masie 60 kg. Co więcej, maszyny mogą działać nawet przez 19 godzin bez powrotu do stacji ładującej. Poza autonomicznymi robotami w Gigafactory działają urządzenia automatyczne poruszające się po wyznaczonych ścieżkach. Roboty Tesli, oprócz innych zadań, zajmują się montażem podzespołów.