Wartość rynku inteligentnych fabryk jest szacowana na 154 miliardy dolarów. Przez najbliższych 5 lat będzie rosła średnio o 10 proc. w każdym roku. Jeszcze większa dynamika dotyczy inteligentnych platform produkcyjnych – z 4,4 mld dolarów teraz, do 10,8 mld w 2024. W związku z tymi danymi, Capgemini przeprowadziło badanie wśród przedsiębiorstw produkcyjnych, którego celem było sprawdzenie, na jakim etapie wprowadzania nowych rozwiązań są aktualnie firmy.
W porównaniu z wynikami ankiety sprzed dwóch lat, o 58% wzrosła liczba inteligentnych zakładów przemysłowych. Dziś w ponad ⅔ fabryk wykorzystywane są innowacje w zakresie łączności, automatyzacji procesów, a także analizy danych. Z sondażu dowiadujemy się, że takie rozwiązania ma w planach na przyszły rok 6% wytwórni. Za to 26% dotąd nie zdecydowało się na żaden krok w tym kierunku. Najszybciej na świecie unowocześniają się zakłady w Chinach, drugie miejsce zajmują Niemcy i Japonia.
Jeśli chodzi o branże, które najszybciej adaptują nowoczesne metody, prym wiedzie tzw. produkcja dyskretna, czyli zajmująca się policzalnymi wyrobami (np. samochody, artykuły gospodarstwa domowego). Wyprzedziła ona produkcję procesową wykorzystującą ciągłe procesy technologiczne.
Wyższa wydajność w inteligentnych fabrykach przekłada się na zyski. Eksperci z Capgemini w 2017 roku prognozowali, że zmiany cyfrowe przyniosą wzrost o 1,5 biliona dolarów całej gospodarce światowej. W ciągu 5 lat w najgorszym scenariuszu ten wynik zostanie powtórzony, w najlepszym – wzrośnie jeszcze o 0,7 bln dolarów. A podobne rachuby tym bardziej sprawiają, że przedsiębiorcy chętnie inwestują w rozwój produkcji. Przez ostatnie 3 lata innowacje pochłaniały 1,91% dochodów. Nadchodzący okres przyniesie sporą zmianę, bo nakłady zwiększą się do 3,24% wpływów.
Twórcy raportu wśród zagrożeń wymieniają integrację nowych rozwiązań z istniejącymi systemami. Ponad połowa (51%) badanych przedsiębiorców uznała, że jest to dla nich największe wyzwanie. Bezpieczeństwo systemów informatycznych to druga rzecz na liście problemów. 22% respondentów wskazało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy miało kontakt z cyberatakami, niewiele mniej (20%) doświadczyło wycieku danych. Trzecią barierą dla firm jest brak umiejętności hybrydowych, które są połączeniem kompetencji miękkich i technicznych. Tymczasem są one niezbędne do wprowadzenia inteligentnych rozwiązań w fabrykach.