Ile powinno trwać szkolenie w VR?

  • Odpowiedni czas zwiększy efektywność wirtualnych szkoleń.
  • Ponadto, pozwoli przygotować zadania odpowiednie dla konkretnych osób.
  • Badania prowadzi Jastrzębska Spółka Węglowa z Głównym Instytutem Górnictwa.

Prowadzone badania pomogą ocenić, jaki jest optymalny czas potrzebny zarówno na przyzwyczajenie się do funkcjonowania w rzeczywistości wirtualnej, jak i samo szkolenie. Wyniki testów ułatwią maksymalizację efektywności treningu w VR, a także pozwolą dopasować konkretne ćwiczenia i ich długość do kompetencji poszczególnych osób. Przedsięwzięcie realizują spółka JSW Szkolenie i Górnictwo oraz Główny Instytut Górnictwa, z kolei aplikację przygotowało przedsiębiorstwo JSW Innowacje. Całość jest wykonywana w ramach projektu pn. Poprawa bezpieczeństwa pracy oraz komunikacji małych zespołów roboczych z wykorzystaniem sieciowego środowiska VR „SENSE VR”.

Ostatnia grupa górników

Aldona Urbanek z JSW Szkolenie i Górnictwo tłumaczy, że zależnie od urządzeń, nie powinno używać się gogli dłużej niż 20-50 minut, co wiąże się z tzw. chorobą symulatorową powodowaną zaburzeniami błędnika. Jak zaznacza, prowadzone testy dobiegają końca: Spodziewamy się już ostatniej grupy osób, które założą gogle VR i sprawdzą na sobie, jak długo potrafią wykorzystać ten wirtualny świat. W badaniu biorą udział pracownicy kopalń, pracujący zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni. Uczestnicy, dzięki przylegającym do twarzy goglom HTC VIVE, a także włączonym dźwiękom, są w całości „zanurzeni” w wirtualnym świecie.

(fot. JSW)

Wirtualizacja w p4.0

Technologie w czwartej rewolucji przemysłowej są drugorzędne wobec wirtualizacji zasobów – podkreśla dr Piotr Kaczmarek-Kurczak, ekspert Platformy Przemysłu Przyszłości. W artykule tłumaczy, że wirtualizacja przyczynia się do stopniowego rozpraszania klasycznego rozumienia tego, czym jest firma. Jako przykład, podaje szkolenia w VR. Z kolei temat przygotowywania aplikacji szkoleniowych, poruszali eksperci firmy AppsBow podczas spotkania w cyklu „Przemysł przyszłości w praktyce”.