Andrzej Duda podczas przemówienia na gali

Czym zajmują się nagrodzone przez prezydenta startupy?

  • AI, rekrutacja w oparciu o wyzwania on-line, lasery femtosekundowe i recykling – to dziedziny, w których specjalizują się wyróżnione startupy.
  • Zwycięzcy wezmą udział w misji biznesowej, ufundowanej przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.
  • Tegoroczną edycję konkursu skierowano do przedsiębiorstw, które ekspansję na rynki zagraniczne mają już za sobą.

Wyróżnienia trafiły do przedsiębiorców odnoszących sukcesy na zewnętrznych rynkach. Doceniono nie tylko pomysł na innowacyjny produkt lub usługę, ale też ich powodzenie. Nagrodzono startupy: Alphamoon, ChallengeRocket, Fluence, Handerek Technologies i Syntoil. Ich reprezentanci odebrali dyplomy i vouchery na misje zagraniczne.

Alphamoon jest firmą założoną przez naukowców z Politechniki Wrocławskiej wykorzystującą AI i uczenie maszynowe m.in. do optymalizacji procesów w przedsiębiorstwach. ChallengeRocket to jednocześnie nazwa spółki i serwisu – platformy do rekrutacji specjalistów IT, którzy biorą udział w hackatonach, a ich praca jest oceniana automatycznie. Przedsiębiorstwo Fluence produkuje tzw. lasery femtosekundowe używane w przemyśle do mikroobróbki (długość fali wynosi od 1040 do 1053 nm). Handerek Technologies opracowało metodę recyklingu plastiku, której efektem są paliwa (diesel, benzyna i frakcje paliwa lotniczego). Ostatni laureat, firma Syntoil, również zajmuje się recyrkulacją, jednak jej działalność dotyczy zużytych opon i gumowych odpadów.

– To firmy, które są w dalszym ciągu ze swoimi projektami, ze swoimi pomysłami, ze swoim sposobem działania tak innowacyjne, że mają szanse na dalszy dynamiczny rozwój – argumentował prezydent Andrzej Duda podczas uroczystości.

Wydarzenie „Startupy w Pałacu_Ekspansja” było piątą edycją konkursu. Pierwszą zorganizowano w 2016 roku, a jej zwycięzcy mogli wziąć udział w zagranicznych misjach gospodarczych prezydenta. W czasie tych podróży, polskie firmy miały szanse pokazać swoje produkty i usługi oraz nawiązać relacje biznesowe. Podobnie było rok później, jednak sam konkurs nosił nazwę „Startupy w Pałacu B2B” i uczestniczyły w nim młode firmy działające w modelu business-to-business. Trzecią odsłonę przygotowano z myślą o przedsiębiorstwach gotowych do globalnej ekspansji.

O polskich startupach piszemy więcej w naszym podsumowaniu raportu organizacji Startup Poland.