Granty czekają na małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne, które mają przygotowaną tzw. mapę drogową, czyli plan przekształcenia firmy z wykorzystaniem cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji. Nabór wniosków do pilotażu konkursu pod nazwą „Przemysł 4.0” ruszy 28 kwietnia i potrwa do 30 czerwca. Warunek to prowadzenie działalności w Polsce. Pieniądze będzie można przeznaczyć na kupno maszyn i innych urządzeń niezbędnych do przeprowadzenia transformacji w wybranym obszarze oraz na zakup patentów, licencji czy know-how. Choć wśród warunków jest wspomniana „mapa drogowa”, wsparcie wolno wykorzystać również na pokrycie kosztów prac nad tym dokumentem oraz usługi związane z wdrożeniami – twórcy konkursu przewidzieli tu 100 tys. zł.
Na co firmy wydadzą pieniądze z grantów?
Pomoc ze strony Agencji pokryje inwestycje w technologię big data, analizę danych, robotykę, internet rzeczy, integrację systemów informatycznych i operacyjnych oraz tworzenie rozwiązań CPS. Urzędnicy docenią ponadto projekty z zakresu cyberbezpieczeństwa, chmury obliczeniowej lub związane z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością, sztuczną inteligencją, blockchainem i drukiem 3D.
– Z naszych dotychczasowych doświadczeń wynika, że wprowadzanie do firm nowych technologii i cyfryzacja cieszą się dużym zainteresowaniem firm – zauważa prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Małgorzata Oleszczuk. – Dlatego spodziewamy się, że podobnie będzie z pilotażem konkursu „Przemysł 4.0”.
Beneficjent musi zabezpieczyć wkład własny na poziomie 15%. Cały budżet projektu to 20 milionów złotych, pieniądze w ramach „Przemysłu 4.0” pochodzą z europejskiego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Inne konkursy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Wśród aktualnych inicjatyw PARP-u jest jeszcze np. „Go to brand – EXPO 2020”: do 29 marca można składać wnioski o granty w ramach akcji, która wspiera promocję polskich produktów za granicą, pomagając firmom w uczestnictwie w zagranicznych targach, wystawach i konferencjach, a także wchodzeniu na rynki państw Zatoki Perskiej. Do końca marca instytucja przyjmuje zgłoszenia do konkursu „Design dla przedsiębiorców”, finansującego opracowywanie produktów wzorniczych związanych z innowacjami. Z kolei 1 kwietnia ruszy nabór do „Grantów na eurogranty” – to inicjatywa dotycząca wsparcia w staraniach o udział w projektach unijnych.