Stock Market

2/3 firm doświadczonych przez kryzys chce podnieść wydatki na cyfryzację

  • 66% przedsiębiorstw zamierza wydawać więcej na digitalizację pomimo trudnej sytuacji gospodarczej.
  • IFS przygotowało badanie, w którym o swoim nastawieniu mówią m.in. firmy przemysłowe i budowlane z Francji i Niemiec.
  • Według przedsiębiorców powodzenie projektów transformacyjnych zależy przede wszystkim od zrealizowania ich w terminie – opóźnienia szkodzą organizacjom.
  • Nieudane cyfryzacje stanowią dodatkowy koszt, bo firmy potrzebują potem wielu miesięcy na powrót do wcześniejszego stanu.

Ponad połowa przedsiębiorców przeznaczy w tym roku więcej pieniędzy na transformację cyfrową, a 17% chce utrzymać aktualne wydatki. Inną strategię obrało 19% ankietowanych, którzy planują cięcie kosztów. Z badania wynika, że bardziej skłonni do inwestycji są menadżerowie zaniepokojeni sytuacją gospodarczą – nowe projekty przewiduje większość przedstawicieli firm budowlanych, przemysłowych i IT, a stawkę zamykają zakłady energetyczne i podmioty trudniące się handlem detalicznym. Poniższy wykres pokazuje nastawienie firm uwzględniające podział na podmioty, które ucierpiały lub nie – wskutek kryzysu wywołanego pandemią.

Od czego zależy powodzenie digitalizacji?

Sukces transformacji cyfrowej według 71% respondentów zależy przede wszystkim od tego, czy projekt zostanie zakończony w zaplanowanym terminie. Przedłużanie kończy się cięciami budżetowymi w innych obszarach, zatrzymaniem rekrutacji i konfliktami wśród pracowników, a 30% przedsiębiorców z tego powodu rezygnuje z dalszych inwestycji. Dzieje się tak, ponieważ transformacja stanowi dla firm wyzwanie pochłaniające dużo uwagi, czasu i pieniędzy. Powodzenie zależy od wsparcia liderów i akceptacji ze strony zarządu, to z perspektywy ankietowanych czynniki minimalnie ważniejsze od spodziewanych wyników i dokładnego zrealizowania założonego budżetu.

Nieudana cyfryzacja kosztuje firmy stracony, dodatkowy co najmniej rok

Niepowodzenie przedsięwzięć informatycznych, niezależnie od powodu, dla 28% przedsiębiorców wiąże się z obawą o porażki kolejnych podobnych przedsięwzięć lub nawet z zamknięciem działu w organizacji. Natomiast 1/4 firm relacjonuje, że z tego powodu straciła klientów, udział w rynku lub pieniądze. Odtworzenie sytuacji sprzed źle przeprowadzonej transformacji w 44,5% przypadków trwało od roku do dwóch lat, krótszy okres dotyczy tylko 8% firm. Zwłaszcza te dane pokazują, jak ważne jest profesjonalne przygotowanie transformacji cyfrowej i przeprowadzenie jej z eksperckim wsparciem.

O raporcie

Dokument „Digital Transformation Investment in 2020 and Beyond: Factors That Will Impact the Success or Failure of Technology Investments in the Post-Pandemic Era” przygotował IFS, producent oprogramowania do zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa. Badanie prowadzone przez Censuswide od 8 kwietnia do 5 maja objęło wywiady z 3032 dyrektorami przedsiębiorstw z Wielkiej Brytanii, USA, Australii, Francji, Niemiec i krajów skandynawskich. Ankietowani reprezentują m.in. sektor przemysłowy, budownictwo i teleinformatykę.