110 mld $ na sztuczną inteligencję

  • Z 50 do 110 miliardów dolarów, zdaniem IDC, wzrosną w ciągu 4 lat na świecie wydatki na biznesowe programy i urządzenia bazujące na algorytmach SI.
  • 1/3 kwoty zostanie przeznaczona na systemy pomagające w pracy i poprawiające doświadczenie klientów.
  • Najwięcej w AI zainwestują Stany Zjednoczone.
Ai

Obecnie na świecie wydaje się na sztuczną inteligencję rocznie około 50 miliardów dolarów. Według IDC do 2024 roku poziom inwestowania w tę technologię sięgnie 110 miliardów przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu wynoszącym 20,1%. Stanie się tak w związku z procesami transformacji cyfrowej i dbaniem firm o rynkową pozycję. Wiceprezeska ds. AI w IDC, Ritu Jyoti, uważa, że nakłady zwiększą się nie tyle z chęci, co z konieczności:

Sztuczna inteligencja to technologia, która pomoże przedsiębiorstwom w organizacyjnej zwinności, innowacyjności i skalowalności działań. Firmy, które staną się „AI powered”, będą umiały łączyć informacje, uczyć się i wspierać decyzje oraz automatyzować procesy.

Które branże i kraje wydadzą najwięcej?

Wprowadzanie rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję wpłynie na poprawę doświadczenia klienta (o customer experience pisał w naszym portalu Jarosław Smulski) oraz pomoże pracownikom w wykonywaniu obowiązków. Takie kierunki widać w planowanych wydatkach – zdigitalizowana obsługa klienta, systemy rekomendacji, zapobieganie awariom i automatyzacja IT obejmą blisko 1/3 budżetów przeznaczanych na systemy AI. Najwięcej wydadzą trzy branże: handlu detalicznego, finansowa i produkcji dyskretnej (wytwarzająca policzalne wyroby). Połowa prognozowanej kwoty ma pochodzić z przedsiębiorstw z USA, na kolejnym miejscu pod tym względem jest Europa Zachodnia, dalej Chiny.

ai
(fot. Getty Images)

AI w Europie

Zgodnie z badaniem prowadzonym przez Ipsos, 42% firm z UE, Wielkiej Brytanii, Islandii i Norwegii stosuje na co dzień algorytmy sztucznej inteligencji. Najczęściej korzystają z nich firmy teleinformatyczne, edukacyjne, przemysłowe, zajmujące się zdrowiem i pracą socjalną. Używanie AI, według francuskiej pracowni, jest najpowszechniejsze wśród czeskich przedsiębiorców (61%), w Polsce stosowanie sztucznej inteligencji deklaruje 34% firm. Zapytani o bariery respondenci wymieniali m.in. trudności ze znalezieniem specjalistów, wysokie koszty oraz brak ogólnych przepisów regulujących używanie SI. Ostatniemu z problemów zamierza zaradzić Komisja Europejska, która pracuje nad spójnymi zasadami, na razie przeprowadziła konsultacje w sprawie Białej Księgi AI.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór