Przejdź do treści

110 mld $ na sztuczną inteligencję


  • Z 50 do 110 miliardów dolarów, zdaniem IDC, wzrosną w ciągu 4 lat na świecie wydatki na biznesowe programy i urządzenia bazujące na algorytmach SI.
  • 1/3 kwoty zostanie przeznaczona na systemy pomagające w pracy i poprawiające doświadczenie klientów.
  • Najwięcej w AI zainwestują Stany Zjednoczone.

Obecnie na świecie wydaje się na sztuczną inteligencję rocznie około 50 miliardów dolarów. Według IDC do 2024 roku poziom inwestowania w tę technologię sięgnie 110 miliardów przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu wynoszącym 20,1%. Stanie się tak w związku z procesami transformacji cyfrowej i dbaniem firm o rynkową pozycję. Wiceprezeska ds. AI w IDC, Ritu Jyoti, uważa, że nakłady zwiększą się nie tyle z chęci, co z konieczności:

Sztuczna inteligencja to technologia, która pomoże przedsiębiorstwom w organizacyjnej zwinności, innowacyjności i skalowalności działań. Firmy, które staną się „AI powered”, będą umiały łączyć informacje, uczyć się i wspierać decyzje oraz automatyzować procesy.

Które branże i kraje wydadzą najwięcej?

Wprowadzanie rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję wpłynie na poprawę doświadczenia klienta (o customer experience pisał w naszym portalu Jarosław Smulski) oraz pomoże pracownikom w wykonywaniu obowiązków. Takie kierunki widać w planowanych wydatkach – zdigitalizowana obsługa klienta, systemy rekomendacji, zapobieganie awariom i automatyzacja IT obejmą blisko 1/3 budżetów przeznaczanych na systemy AI. Najwięcej wydadzą trzy branże: handlu detalicznego, finansowa i produkcji dyskretnej (wytwarzająca policzalne wyroby). Połowa prognozowanej kwoty ma pochodzić z przedsiębiorstw z USA, na kolejnym miejscu pod tym względem jest Europa Zachodnia, dalej Chiny.

AI w Europie

Zgodnie z badaniem prowadzonym przez Ipsos, 42% firm z UE, Wielkiej Brytanii, Islandii i Norwegii stosuje na co dzień algorytmy sztucznej inteligencji. Najczęściej korzystają z nich firmy teleinformatyczne, edukacyjne, przemysłowe, zajmujące się zdrowiem i pracą socjalną. Używanie AI, według francuskiej pracowni, jest najpowszechniejsze wśród czeskich przedsiębiorców (61%), w Polsce stosowanie sztucznej inteligencji deklaruje 34% firm. Zapytani o bariery respondenci wymieniali m.in. trudności ze znalezieniem specjalistów, wysokie koszty oraz brak ogólnych przepisów regulujących używanie SI. Ostatniemu z problemów zamierza zaradzić Komisja Europejska, która pracuje nad spójnymi zasadami, na razie przeprowadziła konsultacje w sprawie Białej Księgi AI.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na