Green Cell, polski producent m.in. baterii i ładowarek, otworzył nową fabrykę w Balicach, gdzie rokrocznie będzie powstawało 50 tysięcy akumulatorów do rowerów elektrycznych. Krakowska spółka opracowała zarówno procesy montażu, jak i sam zakład, a wartość inwestycji wyniosła 12 milionów złotych. Jak wyjaśnia Paweł Ochyński, prezes przedsiębiorstwa, nowa fabryka jest jednym z elementów zmian w GC związanych z przejściem od sprzedaży akcesoriów telefonicznych w kierunku własnej produkcji.
8 rodzajów akumulatorów
Firma obecnie ma jeden typ baterii do e-bike’ów – PowerMove, a w ciągu roku zamierza przygotować 7 kolejnych. Moduły są opracowywane przez zespół badawczo-rozwojowy. Wszystkie akumulatory wytwarzane przez GC mają wbudowane systemy służące monitoringowi i kontroli poszczególnych ogniw w czasie ładowania i rozładowywania. Dodatkowo każdy produkt jest testowany maszynowo (ok. 4 godziny), a także ręcznie. Baterie będą sprzedawane głównie w Europie Zachodniej.
Rowery elektryczne w UE
Zgodnie z danymi Eurostatu, kraje Unii Europejskiej w 2020 roku wyeksportowały poza UE 273 900 rowerów elektrycznych o wartości 427 milionów euro, a zaimportowały 839 100 e-bike’ów o wartości 721 milionów euro. W porównaniu z 2019 rokiem sprzedaż za granicę wzrosła w 2020 roku o 43%, natomiast przywóz towarów zwiększył się o 19%. Rowery elektryczne produkowane w UE trafiają głównie do Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii (odpowiednio: 36%, 39% i 14%). Z kolei państwa Wspólnoty najczęściej importują pojazdy z Tajwanu (53%), Wietnamu (19%) i Chin (10%). W sumie w UE kupiono około 4,6 miliona e-bike’ów.