Kierunek » Przemysł 4.0 -- narzędzie do samooceny dojrzałości cyfrowej Kierunek » Przemysł 4.0 -- narzędzie do samooceny dojrzałości cyfrowej

Staje produkcja w polskich zakładach – decyzje VW, Opla, Toyoty, Dębicy…

  • Kolejne firmy motoryzacyjne zatrzymują pracę fabryk.
  • Dzieje się tak nie tylko w Polsce, ale na całym Starym Kontynencie.
  • Koncerny tłumaczą, że powodem jest, poza epidemią, także spowodowany nią brak części.
  • Tymczasem w Chinach produkcja wraca na wcześniejsze tory, a za niespełna miesiąc mają rozpocząć się wielkie Targi Kantońskie.
produkcja samochodów

Rosnąca liczba infekcji sprawiła, że Volkswagen zamyka na 2 tygodnie swoje fabryki w Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni. Toyota do odwołania zawiesiła prace w zakładach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Podobne decyzje podjęła Grupa PSA (właściciel Opla), firma wstrzymała działalność oddziału produkcyjnego w Gliwicach na 11 dni i to samo zapowiedziała w Tychach. Tyską i bielsko-bialską wytwórnię zamknął także koncern Fiat Chrysler Automobiles. W Firmie Oponiarskiej Dębica przestój został zaplanowany do 3 kwietnia.

produkcja samochodów
(fot. Adobe Stock)

Zatrzymana produkcja aut i ciężarówek w Europie

Problem zamkniętych zakładów dotyczy całego Starego Kontynentu. Grupa PSA, która poza Oplem ma m.in. Citroena i Peugeota, postanowiła wstrzymać linie w europejskich fabrykach do 27 marca. W oświadczeniu firma uzasadnia, że zagrożenie epidemiologiczne to jeden z dwóch powodów – drugim jest po prostu spadek zainteresowania nowymi samochodami. Volkswagen, który również na całym kontynencie wyhamował produkcję, swój krok motywuje przede wszystkim troską o zdrowie pracowników, ale też niepewną sytuacją na rynkach zbytu i niestabilnością łańcuchów dostaw. Pracę europejskich zakładów zawiesiły również marki BMW, Toyota i Daimler. Audi nie uruchomi linii montażowych począwszy od 23 marca. Takie same decyzje podejmują wytwórcy ciężarówek – Scania z powodu niedoboru komponentów i problemów związanych z logistyką oraz dostawami zawiesza funkcjonowanie fabryk, jednak centra dystrybucji i warsztaty zostawia otwarte. Inne przedsiębiorstwa – Dafa i MAN – skracają czas pracy, bo także brakuje im części do montażu.

produkcja samochodów
(fot. Adobe Stock)

A w Chinach firmy wznawiają działalność

W Państwie Środka, które pierwsze zmagało się z koronawirusem, zakłady tymczasem wracają do pracy. Toyota, Hyundai i Renault uruchomiły fabryki. Azjatyckie państwo nawet przygotowuje się do 127 edycji Targów Kantońskich, które są największym wydarzeniem tego typu w Chinach odwiedzanym zwykle przez niemal 200 tysięcy osób. Oficjalnie to Chińskie Targi Importowo-Eksportowe, ich główną funkcją jest sprzyjanie krajowym eksporterom nawiązującym kontakty z zagranicznymi firmami i instytucjami badawczymi. Start Guǎng Jiāo Huì organizatorzy wyznaczyli na 15 kwietnia.

5G ABB AI Amazon AR ASTOR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Fotowoltaika Gartner GOZ HP Human augmentation IBM ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka Microsoft ML Motoryzacja MŚP PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Raporty Roboty Siemens Startupy VR