Przejdź do treści

Przygotowanie narzędzia do cyfrowego projektowania wnętrz


  • Charakter zmiany – wdrożenie cyfrowego projektowania wnętrz i personalizacji mebli. Powód wdrożenia – utrzymanie pozycji eksportowej na rynku i zmiany w zachowaniach klientów. Korzyści – dostępność oferty bez wychodzenia z domu, możliwość gromadzenia danych o wyborach klientów, obniżenie kosztów ekspozycji oraz możliwość działania na nowych rynkach bez potrzeby otwierania rozbudowanych salonów sprzedażowych. Branża – meblarska. Specyfika biznesu – rynek o niskim poziomie sezonowości, powiązany z przemysłem drzewnym i branżą design. Źródło – firma VOX Meble i Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe.

Przedsiębiorstwo VOX działa w branży meblarskiej – poza meblami zajmuje się usługami związanymi z urządzaniem mieszkań i domów. Sieć sprzedaży firmy to kilkaset salonów w ponad 20 krajach. Z badań prowadzonych przez producenta wynika, że ludzie wzbraniają się przed zakupem elementów wyposażenia, jeśli nie wiedzą, jak będzie prezentowało się w danym miejscu. Szefowa działu rozwoju, Katarzyna Bryze, zaznacza, że rezultaty badań przyczyniły się do zbudowania narzędzia on-line, ułatwiającego samodzielną konfigurację mebli:

– W aplikacji mogą „dodać” je do pokoju o konkretnym kształcie i rozmiarach, stworzyć realistyczną wizualizację pomieszczenia, obejrzeć ją w 3D i zamówić całą aranżację przez internet – wyjaśnia.

Firma wcześniej próbowała dotrzeć do klientów on-line, np. ogłaszając promocje, czy umożliwiając wybór i zakup mebli przez internet, ale większe zainteresowanie tym kanałem przyniosła możliwość projektowania wnętrz w dobrej jakości:

Są elementy, takie jak kolor, gabaryty czy dopasowanie do reszty wyposażenia, które trudno ocenić patrząc na zdjęcie w przeglądarce, a nawet na realny mebel. Naszym celem było wyeliminowanie tej niepewności. Dzięki narzędziom, jakie zbudowaliśmy i rozwijamy we współpracy z PCSS, meble można wirtualnie wstawić do swojego wnętrza i ocenić czy wybór jest słuszny mówi Maciej Syroczyński, szef działu e-commerce w firmie.

W nowym rozwiązaniu wykorzystano m.in. wirtualną rzeczywistość czy przetwarzanie chmurowe. Jak mówi Marcin Barański, dyrektor finansowy VOX Meble, celem była demokratyzacja technologii: nie chcieliśmy tworzyć produktu zarezerwowanego dla architektów i projektantów, tylko przygotować narzędzie umożliwiające projektowanie każdemu i ten cel został zrealizowany.

Etapy prac

Partnerem VOX w budowie narzędzi transformacji cyfrowej jest Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe (PCSS), ośrodek badawczo-rozwojowy w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, realizujący wdrożenia technologii cyfrowych dla nauki i przemysłu. Wypracowanie koncepcji i realizacja projektu wymagały od organizacji przeanalizowania problemu i potrzeb, współpracy oraz efektywnej wymiany doświadczeń.

Zespół PCSS pracował nad systemem w kilku etapach – zaczął od rozmów na temat oczekiwań, badań użytkowników istniejących systemów, następnie stworzył makiety nowego systemu, przetestował je i wprowadzał kolejne modyfikacje doskonalące. Makiety zostały przebadane z udziałem doradców klienta z firmy VOX oraz osób, które nigdy nie korzystały z podobnych programów. Po badaniach rozpoczęły się prace nad integracją z systemem sprzedaży, interfejsem, grafikami, nazewnictwem, układem, intuicyjnością rozkładu i dynamiką przemieszczania kamer oraz poszczególnych elementów.

Kluczowym etapem były prace PCSS nad optymalizacją przetwarzania tekstur wysokiej jakości w czasie rzeczywistym, tak by tworzone wizualizacje oddawały jak najlepiej wygląd rzeczywistych mebli i innych elementów wyposażenia. Przed przystąpieniem do prac dostępne były techniczne modele 3D produktów VOX, z których korzystają architekci. Musiały one jednak zostać zmodyfikowane lub stworzone od nowa, by mogły sprawnie funkcjonować w nowym systemie. Następnie, w laboratoriach PCSS wypracowano odpowiednią jakość tekstur, przenoszoną później na rendery. W tym celu VOX musiał dostarczyć do laboratoriów PCSS wszystkie materiały, takie jak płyty, z których wykonane są meble, paczki podłóg, listwy, obicia tkaninowe, elementy ścian dekoracyjnych Kerradeco, okleiny. Na pozyskanych materiałach PCSS przeprowadził akwizycję obrazu (przetworzenie obrazu obiektu fizycznego do cyfrowego) w wielu wariantach światłocieniowych, a na tej bazie opracowywał modele umożliwiające tworzenie kolejnych wirtualnych obiektów.

W rezultacie prac, przygotowano narzędzie do zaawansowanej, realistycznej wizualizacji mebli, umożliwiające zdalną aranżację wnętrz, wykonane w oparciu o techniki wizualizacji on-line (Web3D) i off-line (raytracing). Za sprawą rozwiązań z dziedziny Web3D, klienci mogą samodzielnie stworzyć wirtualny model pomieszczenia z użyciem przeglądarki internetowej w swoim komputerze, co podkreśla szef działu e-commerce:

– Gotowa platforma umożliwia korzystanie ze zdalnej wizualizacji dzięki Web3D: użytkownicy będą mogli symulować aranżację pomieszczeń z uwzględnieniem różnych warunków, np. pory dnia czy pogody, z własnego domu bez konieczności posiadania wydajnego komputera – wyjaśnia Maciej Syroczyński.

Zdjęcia aranżacji wykonywane techniką raytracing pozwalają uzyskać wysoką jakość odwzorowania np. na potrzeby wizualizacji do katalogów handlowych. Punktem odniesienia było profesjonalne oprogramowanie do aranżacji wnętrz takie jak CAD Decor czy InteriCAD, które umożliwia wizualizacje bardzo wysokiej jakości. Jednak te programy wymagają specjalistycznej wiedzy i wielu godzin praktyk na konkretnych projektach, a w przedsięwzięciu VOX i PCSS chodziło o program, w którym użytkownik szybko zobaczy urządzaną przestrzeń i przetestuje czy wybrane przez niego meble zmieszczą się we wnętrzu. Twórcom zależało, by widok przypominający rzeczywistość pojawił się już na etapie projektowania.

Dofinansowanie przedsięwzięcia

Ze względu na innowacyjny charakter projektu firma zdecydowała się na złożenie wniosku o dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w ramach działania „Wzmocnienie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw Wielkopolski”. W 2018 roku projekt złożony przez firmę Meble VOX otrzymał dofinansowanie.

– Był to kluczowy moment, ze względu na możliwość skutecznej konkurencji z dużymi podmiotami na rynku oferującymi usługi oparte na podobnych rozwiązaniach. Planujemy rozbudować własny potencjał B+R tak, aby samodzielnie tworzyć i wdrażać w przyszłości nowoczesne usługi o szerszej funkcjonalności niż gotowe, zamknięte rozwiązania dostępne na rynku – mówi Przemysław Jędrowski, dyrektor marketingu VOX.

Całkowita wartość projektu „Podniesienie innowacyjności branży meblarskiej poprzez stworzenie platformy badawczej wysokiej imersji cyfrowej z wizualizacją przestrzeni 3D” wyniosła ok. 4 mln zł, z czego unijne dofinansowanie to 2,3 mln zł.

– Dzięki wsparciu ze środków unijnych VOX realizuje swoją wizję marki o szerokim portfolio produktów i wprowadza na rynek nowoczesne usługi. W ten sposób jesteśmy w stanie dotrzymać kroku coraz bardziej świadomym i wymagającym klientom – zaznacza Katarzyna Izydorek, dyrektor Departamentu Projektów Europejskich w grupie VOX.

Software dla klientów i sprzedawców

W ramach projektu powstały dwie wersie oprogramowania – przeglądarkowa dla klientów domowych i desktopowa – dla doradców w salonach sprzedaży. Ta druga wersja charakteryzuje się podwyższoną szczegółowością, głębią, lepszymi teksturami i światłocieniami. Dodatkowo aplikacje są powiązane, oznacza to, że klient może stworzyć projekt u siebie w domu i zapisać go w chmurze, a następnie przyjść do wybranego salonu VOX i obejrzeć go w wersji desktopowej lub w goglach wirtualnej rzeczywistości, która pokazuje jeszcze więcej szczegółów niż przeglądarkowa.

Dzięki oprogramowaniu przygotowanemu z PCSS sprzedaż VOX w czasie pandemii COVID-19 nie była bardzo zależna od fizycznej obecności klientów w salonach, a wypracowany system stanowił główne narzędzie w zdalnej obsłudze klienta. Użytkownicy, wymagający kompleksowego wsparcia mogli otrzymać także projekt wnętrza, wykonany wraz z kalkulacją kosztów. Adam Olszewski, który w PCSS odpowiada za współpracę z przemysłem, podkreśla, że kooperacja z VOX będzie kontynuowana:

– Wysoko postawiona poprzeczka dotycząca jakości i tempo pracy dają nam wiele wyzwań, ale też satysfakcji z wyników – dodaje. – Partnerstwo naszych zespołów, poza wytworzeniem nowego systemu, skutkowało pomysłami na rozwój innych narzędzi transformacji cyfrowej, które będziemy podejmować.


Źródło: Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, VOX Meble.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na