Przejdź do treści

Przedsiębiorcy potrzebują wsparcia finansowego i strategii transformacji


  • Właściciele firm produkcyjnych zaznaczają, że przeszkodą digitalizacji, jest brak pieniędzy.
  • Polskie firmy działają zachowawczo, jeśli chodzi o wdrożenia technologii p4.0.
  • Pandemia zwiększyła zdolność organizacji do dostosowywania się do zmiennych warunków.
  • Podsumowujemy rozmowę o transformacji przedsiębiorstw, prowadzoną podczas wydarzenia „Firmy w dobie transformacji cyfrowej – Przemysł 4.0. Trendy | Wyzwania | Perspektywy”.

Omówione podczas wydarzenia wyniki badania Digi Index 2021 sygnalizują, że główną przeszkodą transformacji w kierunku cyfrowej gospodarki jest brak odpowiedniego wsparcia finansowego. Zaradzić temu ma m.in. ulga na robotyzację, która będzie dostępna w ramach programu Polski Ład – zaznaczał Dawid Solak, pełniący obowiązki prezesa Zarządu Platformy Przemysłu Przyszłości:

Ulga umożliwi odliczenie od podatku część wydatków związanych z automatyzacją i robotyzacją produkcji. Kolejny jest program Przemysł 4.0, którego pilotażową edycję zrealizowała w tym roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pojedyncza firma mogła dostać do 800 tysięcy złotych na konkretne wdrożenie związane z czwartą rewolucją przemysłową.

Planowanie działań jest niezbędne

Jak dodał Solak, warte podkreślenia jest, że warunkiem otrzymania pieniędzy w inicjatywie realizowanej przez PARP było przygotowanie planu transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa. Według prelegenta, strategie eliminują ryzyko wystąpienia zjawiska tzw. dzikiej robotyzacji, która nie przekłada się na wzrost efektywności ekonomicznej i produktywności firm. O istotności wizji, m.in. w związku z ograniczonymi funduszami, mówił także Artur Pollak, prezes APA Group:

Przedsiębiorcy w Polsce nie mają pieniędzy na inwestycje. W związku z tym starają się jak najlepiej wykorzystać środki, które mają, co sprawia, że są zachowawczy, nie chcąc popełnić błędu. Zaczynają, na przykład, od robota. Kupują pierwszą maszynę, żeby wstawić ją do procesu i poprawić produktywność. To jest początek drogi, ale jeśli brakuje planu rozwoju cyfrowego organizacji, to jest to czysta strata pieniędzy – akcentował Artur Pollak, który pełni także funkcję członka zarządu Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej AHK.

Jak rozmawiać z firmami o transformacji cyfrowej?

Wartością dla przedsiębiorstw wynikającą z czasu pandemii okazała się zdolności do adaptacji i gotowość do zmian – podkreślał prezes spółki Turck, zajmującej się systemami automatyki przemysłowej. Piotr Glinka poruszył także kwestię prowadzenia rozmów z przedsiębiorcami i konieczności podkreślania w nich, że transformacja cyfrowa może pomóc każdej firmie, ale zależnie od przedsiębiorstwa, jej sposób oddziaływania będzie różny. Prezes Turck podzielił się także problemami przekształceń, o których wspominają przedsiębiorcy:

Dużym wyzwaniem dla wielu firm jest pogodzenie się z tym, że ich newralgiczne dane będą archiwizowane i analizowane gdzie tam, w chmurze obliczeniowej. Częste wątpliwości związane z tą kwestią dotyczą lokalizacji informacji, zabezpieczeń, nadanych uprawnień. Kolejnymi barierami są: ograniczony dostęp do firm doradczych, do źródeł finansowania.

Przedsiębiorstwo 4.0, 360°

Jednym z elementów konferencji pt. „Firmy w dobie transformacji cyfrowej – Przemysł 4.0. Trendy | Wyzwania | Perspektywy” organizowanej przez AHK, była premiera publikacji „Przedsiębiorstwo 4.0, 360°”, będącej zestawieniem dobrych praktyk. Zagadnienia omówione w opracowaniu to m.in. podejmowanie decyzji w oparciu o analizę danych czy technologie składowe przemysłu 4.0, np. automatyzacja, rozszerzona rzeczywistość, druk 3D, blockchain, uczenie maszynowe i komputery kwantowe. Czytelnicy poznają także historię założycieli Amazonu i SpaceX. Publikację można pobrać ze strony Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Platforma Przemysłu Przyszłości jest partnerem wydawnictwa.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na