Przejdź do treści

NASA opracowała nowy, wytrzymały stop przeznaczony do druku 3D dla lotnictwa i przemysłu kosmicznego


  • Materiał jest odporny na temperatury przekraczające 1090 stopni Celsjusza.
  • Posłuży do drukowania elementów znajdujących się w pobliżu silników odrzutowych.
  • Naukowcy wykorzystali symulacje termodynamiczne do określenia optymalnego składu stopu GRX-810.

Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej przygotowała nowy stop metali przeznaczony dla druku 3D. Materiał został poddany utwardzaniu dyspresyjnemu, dzięki czemu jest bardziej wytrzymały i odporny na wysokie temperatury (przekraczające 1090 stopni Celsjusza). Co więcej, stop o nazwie GRX-810 jest bardziej plastyczny od podobnych surowców. Przewyższa je również pod względem wytrzymałości na naprężenia i pękanie. Według badaczy NASA, materiał można wykorzystać do przestrzennego drukowania elementów działających np. w pobliżu silników rakietowych. Stosowanie stopu pozwali zwiększyć wydajność paliwa i obniżyć koszty konserwacji.

Symulacje termodynamiczne

Inżynierowie użyli GRX-810 do druku komory spalania silnika turbinowego – części, gdzie paliwo miesza się z tlenem. Do opracowania materiału eksperci NASA wykorzystali modelowanie termodynamiczne, dzięki któremu da się przewidzieć właściwości stopów. Optymalny skład GRX-810 udało się odkryć po przeprowadzeniu 30 symulacji. Oprogramowanie daje też informacje o potrzebnych rodzajach metali, a także ich właściwych proporcji w końcowym materiale. Dale Hopkins, zastępca kierownika projektu Transformational Tools and Technologies (ang. Narzędzia i technologie transformacyjne) podkreśla, że to, co kiedyś zajmowało lata w procesie prób i błędów, obecnie trwa kilka tygodni lub miesięcy.

Żywica zamiast termoutwardzalnych kompozytów

Prace nad lepszymi materiałami dla statków powietrznych trwają również w Hiszpanii. Naukowcy w konsorcjum, którego liderem jest Uniwersytet Karola III w Madrycie. Inżynierowie zamierzają zastąpić termoutwardzalne kompozyty z tworzyw sztucznych materiałami bazującymi na żywicy PAEK. Powodem działań jest transformacja lotnictwa w kierunku większego wykorzystania napędów elektrycznych, co powoduje większe ilości ciepła, a co za tym idzie – wymaga bardziej odpornych konstrukcji.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na