Wśród zestawu bezpłatnych narzędzi oferowanych przez Fundację Platforma Przemysłu Przyszłości zostały wyodrębnione cztery działy odpowiadające jednemu z etapów procesu transformacji cyfrowej – diagnoza, pomysły, kompetencje oraz finansowanie. Taki podział ma na celu ułatwienie wyboru narzędzia najlepiej odpowiadającego potrzebom przedsiębiorstwa w zakresie transformacji cyfrowej i wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0.
Pośród narzędzi FPPP znajdują się aplikacje przeznaczone do diagnozy organizacji, których wykorzystanie pozwala na uzyskanie aktualnego obrazu stanu przedsiębiorstwa w celu projektowania kolejnych działań prowadzących do jego rozwoju poprzez samoocenę indywidualną i zbiorową.
Narzędzia do samooceny zbiorowej przeznaczone są dla organizacji i podmiotów działających w ramach sieci współpracy, np. będących członkami klastrów.
Jednym z tego typu narzędzi jest aplikacja służąca do benchmarkingu przedsiębiorstw w zakresie Zielonego Ładu. Jest to narzędzie pozwalające na porównanie poziomu zaawansowania firm działających w klastrach na tle konkurencji w zakresie zielonej transformacji.
Badanie benchmarkingowe jako strategiczne narzędzie zarządzania umożliwia:
- porównanie wyników firmy na tle innych przedsiębiorstw,
- identyfikację silnych i słabych stron przedsiębiorstwa,
- przygotowanie planu wdrażania zmian w celu osiągania najlepszych wyników,
- bardziej obiektywne spojrzenie na własną firmę.
Na formularz badania składa się 31 pytań zgrupowanych w 11 obszarach badawczych. Po wypełnieniu ankiety respondent otrzyma automatycznie wygenerowany raport w formacie PDF. Prezentuje on poziom rozwoju przedsiębiorstwa w 11 obszarach, które związane są z jego wewnętrzną i zewnętrzną działalnością, w tym ogólny rozkład wyników, mocne i słabe strony oraz pozycję względem konkurencji.
Do kategorii zawartych w badaniu należą:
- Zasoby ludzkie – ocena kompetencji i zaangażowania kadry w realizację strategii zielonej transformacji.
- Organizacja – ocena zakresu działań proekologicznych organizacji na tle innych podmiotów, w tym: ocena efektywności energetycznej, planowania i wdrażania gospodarki surowcami i zasobami oraz obsługi klienta w sposób przyjazny dla środowiska.
- Zasoby finansowe – ocena wykorzystania różnorodnych (zewnętrznych, prywatnych i publicznych) źródeł finansowania inwestycji i działań związanych z transformacją ekologiczną.
- Marketing i promocja – ocena stopnia wykorzystania promocji internetowej, kampanii SEM i cyfrowych metod komunikacji z klientami na tle innych przedsiębiorstw w zakresie realizacji priorytetów Zielonego Ładu.
- Komunikacja – ocena komunikacji pomiędzy interesariuszami klastra w zakresie realizacji priorytetów Zielonego Ładu w czasie rutynowych działań biznesowych i prowadzonych projektów.
- Wdrażanie innowacji – ocena zaangażowania przedsiębiorstwa w aktywności związane z wdrażaniem innowacji i patentów związanych z eko-innowacjami oraz komercjalizacją innych form własności intelektualnej.
- Technologia – ocena wdrażania działań zgodnych z założeniami GOZ (gospodarki o obiegu zamkniętym), poziomu wykorzystania energii pochodzącej z OZE (odnawialnych źródeł energii) oraz stopnia zastosowania strategii neutralizacji lub eliminacji szkodliwych substancji i rozwiązań z działalności organizacji.
- Łańcuch wartości – ocena zaangażowania we współpracę w klastrze poprzez wykorzystanie usług wewnętrznych klastra oraz usług komercyjnych oferowanych przez członków klastra w zakresie realizacji priorytetów Zielonego Ładu. Oceniany jest również wpływ działań proekologicznych na model biznesowy badanych firm.
- Współpraca z otoczeniem – ocena współpracy i wykorzystania badań jednostek naukowych i naukowo-badawczych w zakresie wprowadzania rozwiązań proekologicznych.
- Internacjonalizacja – ocena aktywności związanej z międzynarodową współpracą w zakresie transformacji ekologicznej.
- Rola Koordynatora klastra – ocena działań Koordynatora klastra w zakresie: realizacji strategii zielonej transformacji, świadczenia usług doradczych i wsparcia w procesie zarządzania projektami związanymi z wdrażaniem założeń Zielonego Ładu oraz w poszukiwaniu różnych form finansowania tych działań. Ocenie podlega również działalność Koordynatora klastra w zakresie działań promocyjnych inicjatyw, produktów i usług proekologicznych, a także wsparcia wyjazdów służbowych.
Jakie korzyści oferuje przeprowadzenie badania w podmiotach klastra?
- pewne (wiarygodne) rezultaty,
- przejrzyste mapy wyników,
- zautomatyzowana diagnostyka z eksperckimi rekomendacjami,
- doskonalenie organizacji poprzez możliwość cyklicznego badania zmian wartości benchmarków.
Jakie korzyści może przynieść przeprowadzenie badania benchmarkingowego w zakresie Zielonego Ładu koordynatorowi klastra?
- zdobycie informacji i argumentów do rozmów z członkami klastra na temat transformacji ekologicznej,
- zobrazowanie potencjału klastra i jego zaawansowania we wdrażaniu Zielonego Ładu,
- ocenę komplementarności działalności klastra z działalnością podmiotów w klastrze,
- poprawę planowania strategicznego poprzez weryfikację/opracowanie strategii rozwoju klastra.
Aplikacja do benchmarkingu w zakresie Zielonego Ładu jest jednym z wielu bezpłatnych narzędzi oferowanych przez FPPP w celu wspomagania przedsiębiorstw w przeprowadzaniu transformacji cyfrowej i wdrażaniu rozwiązań Przemysłu 4.0. Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą narzędzi na nowym portalu Fundacji Przemysłu Przyszłości.
Wykorzystanie narzędzia wymaga zalogowania do Platformy Cyfrowej – bezpłatnej, międzybranżowej przestrzeni skoncentrowanej na przekazywaniu wiedzy, wymianie doświadczeń, przedstawianiu konkretnych rozwiązań i innowacyjnych idei z zakresu nowoczesnych technologii, transformacji cyfrowej i rozwoju firm w kierunku przemysłu przyszłości.