Lean management krok po kroku

  • Lean management wymaga przede wszystkim spojrzenia na produkt z perspektywy klienta – wyjaśniał podczas webinarium ekspert Platformy Przemysłu Przyszłości. Dopiero później można ocenić, które procesy są niezbędne dla wytwarzania, a które są marnotrawstwem czasu, zasobów czy potencjału. Tzw. szczupłe zarządzanie zaczyna się od ustalenia powodów zmian, natomiast ostatnia faza procesu zakłada ciągłe doskonalenie. Relacjonujemy warsztat poprowadzony przez doradcę biznesowego, Tomasza Króla.

Jak zaznaczał ekspert, główne zasady lean managementu sprowadzają się po prostu do zdrowego rozsądku. Pierwsza z nich dotyczy określenia wartości okiem klienta, czyli przyjrzenia się produktowi z perspektywy jego użytkownika. W tym kontekście należy ocenić procesy:

Zastanówmy się, na czym polega nasz produkt, i sprawdźmy, jakie czynności wykonujemy i które są dla nas ważne. Oceńmy też koszty działań i to, jak mają się do woli klienta – za co tak naprawdę będzie chciał zapłacić, czyli gdzie widzi wartość. W tradycyjnych procesach, czy to produkcyjnych, czy usługowych, na 100% wykonywanych czynności 85 do 95% stanowią działania zbędne z punktu widzenia klienta – podkreślał Król.

Eliminacja marnotrawstwa

Wyrzucanie rzeczy zbędnych jest kwintesencją leanu – dodawał ekspert Platformy Przemysłu Przyszłości. Wśród rodzajów marnotrawstwa wymienia się 7 czynności, m.in. robienie zapasów, czekanie, transportowanie i nadprodukcję:

Czasem spotykam się z przekonaniem, że stratą jest jedynie nadmiar transportu. Sam, odkąd zajmuję się wdrażaniem leanu, uważam, że elementy marnotrawstwa należy traktować dosłownie. Jeśli uznam, że zbędny transport, ale nie transport w ogóle, jest stratą, będę musiał zastanawiać się, czy konkretny transport jest zbędny czy nie. Interpretacje mogą być różne, dlatego właśnie trzeba na problem spojrzeć z perspektywy klienta.

Do zasad „szczupłego” zarządzania należą także: ciągły przepływ (czyli brak przestojów) i system „ciągniony” (a więc wywołany przez klienta, gdzie zasoby powinny być uruchamiane zgodnie z zapotrzebowaniem). Ostatnią zasadą jest dążenie do doskonałości, charakterystyczne też dla metody kaizen, którą opisywał u nas wcześniej ekspert w zakresie zarządzania, dr Tomasz Olejniczak. W dążeniu do doskonałości chodzi o poprawianie procesów małymi krokami.

Etapy wdrażania lean managementu

Na początku konieczne jest określenie, czy „szczupłe” zarządzanie jest tym, czego potrzebuje organizacja, i czy jest ona gotowa do wdrożeń. Następnie trzeba odpowiedzieć na pytanie o powody zmian, które w konsekwencji wpłyną na strategię działań. W kolejnym kroku należy uczciwie przeanalizować aktualny stan, w czym mogą pomóc techniki diagnostyczne, np. obserwacje migawkowe lub ciągłe. Trzeci etap polega na określeniu wspomnianego wyżej marnotrawstwa, czwarty – na zdefiniowaniu przyszłości, a także zadań i czasu potrzebnych do osiągnięcia wyznaczonych celów. Dopiero potem wprowadzamy usprawniania:

75%, a może i więcej, odwiedzanych przeze mnie firm oczekuje bezpośredniego przejścia do kroku piątego, z pominięciem wcześniejszych. Nawet szybkie zmiany są możliwe, ale trzeba przejść przez wszystkie etapy, w przeciwnym razie wdrażanie będzie następowało po omacku. To tak, jakby wsiąść do samochodu, nie sprawdzając trasy czy nie włączając nawigacji – porównywał Tomasz Król.

Dalsze działania wiążą się z utrzymaniem zmiany, do czego przydają się audyty wielopoziomowe i zewnętrzne. Ostatni element to ciągłe doskonalenie i wprowadzanie standardów pomagających w kontynuowaniu zmian.

Zarządzanie 4.0

Zrelacjonowane wyżej spotkanie było pierwszym z siedmiu zaplanowanych w ramach cyklu „Zarządzanie 4.0: Jak transformować biznes?” Kolejne warsztaty organizujemy w każdy piątek aż do 26 lutego. Za tydzień tematykę modeli biznesowych omówi dr Piotr Kaczmarek-Kurczak, później efektywne zarządzanie procesami omówi dr Julia Siderska. Podczas następnych wydarzeń uczestnicy poznają przemysłowe zastosowania m.in. druku 3D, rozszerzonej rzeczywistości i sztucznej inteligencji. Zapraszamy do udziału i rozmów z naszymi ekspertami.