Jak „Firmy Jutra” mogą nauczyć się działania w internecie?

  • Mali i średni przedsiębiorcy mają szansę zapisać się na kursy z marketingu internetowego, analityki, modeli biznesowych oraz chmury obliczeniowej.
  • Uczestnicy dostaną dodatkowo doradztwo we wprowadzaniu nowych narzędzi.
  • Program organizują Polski Fundusz Rozwoju i Google, ze wsparciem Chmury Krajowej. Rozmawialiśmy z autorami projektu.
Cloud computing

W programie nazwanym „Firmy Jutra” mogą wziąć udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które chcą rozpocząć sprzedaż online lub profesjonalnie rozwinąć działalność biznesową w sieci. Dla początkujących powstał 6-tygodniowy kurs marketingu internetowego, dla bardziej zaawansowanych – obejmujący dodatkowo zagadnienia z zakresu analityki. Uczestnicy otrzymają materiały dotyczące narzędzi przydatnych w działalności cyfrowej oraz opisujące sposoby wdrożenia takich technik w firmie. Częścią inicjatywy są indywidualne konsultacje z doradcami Google’a w sprawie wyboru szkoleń i wprowadzania narzędzi. Ze specjalistami amerykańskiego koncernu można kontaktować się jeszcze przez 3 miesiące po ukończonym kursie. Według Łukasza Pietrzaka z Google Polska takie wsparcie jest potrzebne, bo firmom często trudno odnaleźć się w dostępnych narzędziach:

Przeprowadziliśmy kilkadziesiąt wywiadów z przedsiębiorcami i zauważyliśmy, że chcą skorzystać z nowych technologii, ale z drugiej strony przytłacza ich ogrom wiedzy oraz złożoność rozwiązań. Zatem problememu nie stanowi brak dostępnych kursów i programów, ale oczekiwanie, żeby móc szybko skorzystać z technologii – tłumaczy Pietrzak.

męzczyzna biorący udział w webinarium
(fot. Getty Images)

Szkolenia z Lean Canvas i chmury obliczeniowej

W ramach programu przedsiębiorcy poznają model Lean Canvas w postaci jednostronicowego biznesplanu. Metoda, którą w 2010 roku opracował Ash Maurya, zdaniem Elizy Kruczkowskej z Polskiego Funduszu Rozwoju, jest najłatwiejszym sposobem na przeanalizowanie funkcjonowania firmy:

Lean Canvas ułatwia zrewidowanie modeli biznesowych w najbardziej przejrzystej formie. Pozwala zastanowić się nad słabymi i silnymi stronami, a następnie zweryfikować kanały dotarcia do klientów. Dlatego nawet w firmie przekonanej o swojej skuteczności warto poświęcić kilka godzin na taką analizę – argumentowała podczas spotkania z zespołem Platformy Przemysłu Przyszłości Dyrektor ds. Rozwoju Innowacji w PFR.

Z kolei Chmura Krajowa przygotowała dla „Firm Jutra” informacje dotyczące usług chmurowych pod kątem MŚP i kredytów na wdrażanie cloud computingu o łącznej wartości 500 tysięcy złotych. Na razie do programu zgłosiło się ponad tysiąc przedsiębiorstw, organizatorzy planują przeszkolić w sumie 15 tysięcy firm – zapisy przyjmują na stronie Firmyjutra.pl. Więcej szczegółów o programie można znaleźć w naszym Nawigatorze Finansowym (jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisywanego programu, proszę napisać na adres: piotr.kryjom@fppp.gov.pl).

osoba pracująca przy laptopie trzyma w dłoniach telefon
(fot. Adobe Stock)

Sprzedaż w internecie

Według raportu „E-commerce w Polsce 2020”, przygotowanego przez Gemiusa na podstawie badań prowadzonych w marcu, zakupy przez internet robi 73% internautów, czyli ok. 20,6 miliona osób, co oznacza wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem. Zdaniem autorów publikacji, zmiana wynika w naturalny sposób z obostrzeń wprowadzonych w czasie pandemii. Analitycy Santandera uważają natomiast, że za 5 lat zakupy w sieci będą w Polsce stanowiły 20% wszystkich tego typu operacji (obecnie mamy ok. 8%).

przycisk klawiatury z nadrukowanym symbolem kosztyka zakupów
(fot. Getty Images)

Chmura obliczeniowa w Polsce

Raport IDG na zlecenie Octawave mówi, że polscy przedsiębiorcy, poza umiejętnościami technicznymi, akcentują w procesie wdrażania cloud computingu wiedzę z zakresu prawa, finansów i zarządzania. Jak przyznaje 28% respondentów, największą barierą we wprowadzaniu technologii jest brak kompetencji i trudność w wyborze odpowiedniego oprogramowania. Wykorzystaniu chmury przyjrzała się również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – z publikacji „Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” dowiadujemy się, że z usług chmurowych korzysta 17,5% firm, przy czym duże podmioty decydują się na cloud computing znacznie częściej niż małe i średnie.