Przejdź do treści

Debiut wodorowego pociągu


Mireo Plus H, wyprodukowany przez Siemensa, ma za sobą premierowy kurs w Nadrenii Północnej – Westfalii. Doszło do niego na terenie Centrum Testów i Walidacji niemieckiego producenta. Mireo Plus H to bezemisyjna konstrukcja zasilana wodorem.

Siemens Mobility razem z Deutsche Bahn zaprezentowały kolejowy pojazd w maju, teraz pociąg wykonał pierwszą, demonstracyjną jazdę. Towarzyszyło jej tankowanie wodoru z użyciem mobilnej stacji. To istotny aspekt rozwiązania, ponieważ szybki proces tankowania jest niezbędny, aby wodór był konkurencyjny wobec oleju napędowego. Technologia, z której korzysta Mireo, pozwala uzupełnić wodorowy zbiornik tak szybko, jak w przypadku pociągów na olej napędowy. Ekologiczne paliwo dla pojazdów szynowych będzie produkowane przez DB Energy w Tybindze.

Specyfikacja Mireo Plus H i projekt H2goesRail

Pociąg ma zasięg około 1000 km, rozpędza się do 160 km/h, dysponując mocą trakcyjną 1,7 MW. Przez 3 dekady Mireo ma umożliwić oszczędność 45 tysięcy ton CO2 w porównaniu z jazdą samochodem spalinowym. Pociągi tego typu, zgodnie z planami, powinny zastępować tradycyjne konstrukcje wykorzystywane w transporcie regionalnym i miejskim. W przyszłym roku Mireo Plus H przejdzie jeszcze testy w Badenii – Wirtembergii, a do rozkładów jazdy trafi w 2024. Będą nim podróżowali pasażerowie poruszający się między Tybingą, Horb i Pforzheim.

Wodorowy pociąg to część projektu H2goesRail finansowanego przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu w ramach Krajowego Programu Innowacji Technologii Wodorowych Ogniw Paliwowych. Jak podkreśla prezes Deutsche Bahn, wodór należy do przyszłości mobilności. Dlatego jestem szczególniezadowolony, że osiągnęliśmy dziś kolejny ważny kamień milowy wprojekcie H2goesRail. Nasz cel jest jasny: planujemy, że Deutsche Bahnbędzie neutralne dla klimatu do 2040 roku. A jedną z kluczowychdźwigni jest tu pożegnanie się z olejem napędowymakcentuje dr Richard Lutz w informacji udostępnionej na stronie internetowej przedsiębiorstwa.

Wodór we Francji i w Polsce

Z użyciem platformy 3DEXPERIENCE francuskiego producenta Dassault Systemes powstaje natomiast wodorowy samochód Hopium Machina. Auto, które powinno być gotowe w 2025 roku, dzięki mocy 500 KM będzie rozwijało prędkość 230 km/h. Tymczasem z polskich fabryk Solarisa wyjeżdżają autobusy napędzane wodorem. Urbino 12 hydrogen trafia, obok krajowego rynku, także do Niemiec, Austrii, Holandii, Włoch i Szwecji. Dodajmy, że Polska jest trzecim w Unii Europejskiej i piątym na świecie producentem wodoru.

fot. główne Simenes / www.press.siemens.com


    Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

    Zgadzam się na