Przejdź do treści

AI w przemyśle lotniczym


Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w wielu dziedzinach gospodarki. Przemysł lotniczy również dostrzegł możliwość rozwoju poprzez tę technologię i dzisiaj śmiało stawia na te rozwiązania. AI w lotnictwie obejmuje już nie tylko systemy pozwalające nadzorować dany samolot, ale też przyczynia się do lepszej obsługi pasażerów. Co warto wiedzieć o AI w lotnictwie?

Rokrocznie zwiększająca się liczba połączeń lotniczych oraz obsługiwanych pasażerów i towarów stawia całą branżę przed ogromnym wyzwaniem. Specjaliści muszą zapewnić szybki, tani i co najważniejsze bezpieczny transport. Coraz częściej rozwiązaniem tych problemów są systemy oparte na sztucznej inteligencji.

W tym artykule sprawdzimy, z jakich narzędzi można korzystać podczas pracy związanej z lotnictwem. Czy odpowiadają one realnym problem branży? Jakie aspekty są na bieżąco monitorowane i korygowane przez AI? Zaraz poznasz odpowiedzi na te pytania!

Zwiększająca się liczba samolotów a nowe technologie

Zwiększona liczba wykonywanych lotów prowadzi do problemów z zapanowaniem nad przestrzenią lotniczą w sposób bezpieczny. Liczba obsłużonych pasażerów w 2019 roku wzrosła o 4,2% względem roku 2018.[1] Jest to duży wzrost, który będzie postępował w kolejnych latach, nawet mając na uwadze pandemię koronawirusa.

Dotychczasowe systemy opierały się na pracy specjalistów na całym świecie. Każdy lot był nadzorowany przez człowieka i to on dbał o wszystkie aspekty w trakcie jego trwania. Tempo zmian, jakie zauważamy w przemyśle lotniczym, jest jednak bardzo duże i obecne zasoby ludzkie nie umożliwiają już utrzymanie najwyższych standardów bezpieczeństwa. Dzisiaj do tego celu wykorzystuje się coraz częściej systemy AI. Takie rozwiązania dają możliwość zwiększenia wydajności systemów kontroli lotów i samego pilotowania.

Poza poruszaniem się w powietrzu sztuczna inteligencja ułatwia kontrolę jakości produkcji komponentów do konstruowania samolotów. Jest to ważny element zabezpieczający przed potencjalnymi awariami. Wypadki lotnicze są w większości spowodowane błędami konstrukcyjnymi i ludzkimi, dlatego nowoczesna technologia powinna nas przed nimi chronić.[2]

Jednak stan techniczny samolotów to dopiero początek rozwiązań AI w lotnictwie. Inteligentne rozwiązania pomagają też w efektywnej obsłudze pasażerów.

KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO (ang. air traffic control – ATC)

Jeśli chodzi o kontrolę ruchu lotniczego, głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu lotniczego.

Ilość danych przepływających przez każdy podmiot ATC jest po prostu niewyobrażalna. Dane te można łatwo wykorzystać do trenowania zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego, które uwzględnią wszystkie zmienne. Oczywiście nie oznacza to, że pracę ATC można w pełni zautomatyzować. Przynajmniej na razie w wieżach kontrolnych nadal potrzebni są ludzie, którzy wszystko nadzorują. W końcu należy wziąć pod uwagę kilka szalenie ważnych elementów:

  • Kolejność lądowania
  • Indywidualne zachowanie pilota
  • Wypadki i awarie
  • Warunki pogodowe
  • Nagłe sytuacje (takie jak lądowanie awaryjne) itp.

Ale dzięki uczeniu maszynowemu praca specjalistów ATC może zostać znacznie uproszczona. Jedną z firm pracujących nad takimi systemami napędzanymi sztuczną inteligencją jest szwedzki koncern LFV. LFV współpracuje z IBM przy tworzeniu systemu ATC o nazwie Advanced Autoplanner. Oto jak wygląda prototyp ich rozwiązania:

Wpływ AI na obsługę pasażerów

Dzięki wdrożeniu zaawansowanych algorytmów linie lotnicze są w stanie ciągle ulepszać swoje usługi względem swoich klientów. Wykorzystanie algorytmów bazujących na uczeniu maszynowym (ML), linie lotnicze mogą podejmować trafniejsze decyzje, które oparte są na podstawie wielu kombinacji wydarzeń symulowanych przez komputer. Na przykład dzięki przetwarzaniu ogromnych baz danych możemy szybciej dowiedzieć się o spóźnieniu danego samolotu. To jednak nie wszystko! Dzięki sztucznej inteligencji można, dokładniej oszacować ile minut później wyląduje dana jednostka, albo zaplanować trasę, która pozwoli skrócić czas niezbędny na przelot.

Dzięki wykorzystaniu sieci neuronowej można także dopasować ceny biletów do bieżących potrzeb. Poprzez takie działanie pasażerowie mogą kupić bilety taniej na loty mniej oblegane oraz drożej na popularne kierunki. Systemy bazujące na AI analizują ruch przewijający się przez stronę internetową danego przewoźnika i na tej podstawie regulują ceny biletów tak, aby były one jak najkorzystniejsze. Należy stwierdzić, że dzięki AI ruch lotniczy jest coraz lepiej dopasowany do wymagań współczesnego odbiorcy tych usług.

Inteligentne systemy wykorzystywane w lotnictwie

Globalna sieć połączeń lotniczych wykorzystuje szereg złożonych systemów i programów. Część z nich oparta jest na algorytmach sztucznej inteligencji, a są to między innymi:

  • FMS: umożliwia dokładne pozycjonowanie samolotu w przestrzeni powietrznej. Poza funkcjami nawigacyjnymi weryfikowany jest bieżący stan samolotu oraz warunki wpływające na niego. Dzięki temu piloci mogą skupić się na swoich zadaniach, a algorytmy planują całą podróż w bezpieczny sposób,
  • ATC: ten system w porównaniu do FMS nie służy do obsługi w powietrzu, ale wspomaga pracę wieży kontrolnej. Obsługuje on całość ruchu na danym lotnisku. Obecnie spełnia rolę głównego planisty startów i lądowań. W swojej pracy bierze pod uwagę szereg czynników takich jak warunki pogodowe, prace pilota, awarie i nagłe sytuacje na pasie startowym. Nawet najbardziej doświadczony zespół kontrolerów nie byłby w stanie zanalizować tak dużej ilości informacji. System ten w pełni wdroży do swoich struktur PLL LOT S.A. przy wsparciu ICM, ich program nosi nazwę GATO.[3]

Powyższe algorytmy pozwalają uniknąć wielu nieprzewidzianych sytuacji, które w najgorszym wypadku mogłyby doprowadzić do katastrofy lotniczej. Dzięki wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań lotnictwo pozostaje najbezpieczniejszym środkiem transportu na świecie.[4]

Najważniejszym elementem komputeryzacji obsługi ruchu lotniczego jest wyeliminowanie do minimum czynnika ludzkiego. Nieustanne uczenie algorytmów nowych sytuacji pozwala na podjęcie najlepszych możliwych rozwiązań. Wpływa to nie tylko na bezpieczeństwo, ale na szybkość obsługi i jej jakość.

Jak AI wpływa na przemysł lotniczy?

Rozwój sztucznej inteligencji wpływa w znacznym stopniu na cały przemysł lotniczy. Można stwierdzić, że towarzyszy ona od samego początku, czyli produkcji samolotów i aparatury lotniczej po przelot i lądowanie. Dzieje się tak, ponieważ lotnictwo jest bardzo skomplikowaną formą podróży. Ludzkie umiejętności i możliwości nie są w stanie sprostać drobiazgowym wymaganiom, które mogą zostać spełnione przez komputery.

Wdrażanie systemów AI pozwala na wymierne korzyści dla linii lotniczych oraz pasażerów takie jak:

  • redukcja kosztów,
  • poprawienie wydajności parku maszynowego,
  • zwiększenie atrakcyjności względem innych form transportu.

Inwestycje poczynione w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii dają możliwość ciągłego rozwoju całej branży. Odnosząc się do wyżej wymienionych argumentów, można z pełną świadomością stwierdzić, że sztuczna inteligencja jest kluczowym elementem, który kształtuje współczesny przemysł lotniczy i należy przykładać do tych rozwiązań szczególną uwagę.

Jeśli działasz w przemyśle lotniczym i zastanawiasz się, jak rozwiązania bazujące na AI mogą pomóc Ci w pracy, zapraszamy serdecznie do kontaktu. Zespół DIH4 pomoże w dobraniu i wdrożeniu odpowiednich rozwiązań wykorzystujących rozwiązania industry 4.0. Mamy na pokładzie wielu ekspertów, którzy mogą pochwalić się rozległą wiedzą, od uczenia maszynowego aż po NLP i cyberbezpieczeństwo.


[1] https://zbiam.pl/artykuly/transport-lotniczy-na-swiecie-w-2019-r/

[2] https://zpe.gov.pl/a/wypadki-komunikacyjne-awarie-i-katastrofy/D10nFM5iW

[3] https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/polska-ai-bedzie-analizowala-i-planowala-ruch-powietrzny-dla-lot-u/

[4] https://www.gov.pl/web/infrastruktura/bezpieczenstwo-w-ruchu-lotniczym


    Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

    Zgadzam się na