15 tysięcy pracowników Tauronu korzysta z chmurowych rozwiązań

  • Grupa Tauron we współpracy z Microsoftem przeprowadza kolejny etap transformacji cyfrowej swoich spółek.
  • Najnowszy krok to udostępnienie 15 tysiącom zatrudnionych w Tauronie Obsłudze Klienta narzędzi biurowych i komunikacyjnych.
  • Firma energetyczna wdraża także Power Platform, aby projektować aplikacje dopasowane do konkretnych zastosowań.
  • Opisujemy przy okazji metodyczne podejście ADKAR, którego przedsiębiorstwo używa w procesie technologicznej zmiany.

Spółka Tauron Obsługa Klienta uruchomiła dla kilkunastu tysięcy swoich pracowników usługę Microsoft 365, czyli chmurowy pakiet aplikacji biurowych umożliwiający m.in. prowadzenie projektów, organizację zadań i komunikację. Wdrożenie poprzedziła seria warsztatów, w których uczestniczyli przedstawiciele różnych działów firmy. W spółce powstał interdyscyplinarny „Zespół ds. optymalizacji wykorzystania usługi Office 365”, a w proces wprowadzania chmurowych narzędzi włączono też zarządy. Program zmiany w Tauronie bazuje na metodycznym podejściu ADKAR, które zakłada, że kiedy koryguje się nawyki i kulturę pracy, szalenie ważne jest zrozumienie potrzeb i specyfiki pracy ludzi po to, aby zmiana posłużyła efektywności. Pięć kroków metodyki ADKAR to: awereness (świadomość), desire (chęć), knowledge (wiedza), ability (umiejętność) i reinfercement (wzmocnienie).

(Elektrociepłownia Stalowa Wola należąca do Tauronu – fot. Tauron)

Power Platform

Koncern energetyczny wprowadza również rozwiązanie Power Platform służące do pisania aplikacji dopasowanych do konkretnych potrzeb firmy. Wśród pierwszych są „Komunikacja kryzysowa” (dla 3 tysięcy pracowników terenowych i mobilnych) oraz prototyp „Inspekcji stacji transformatorowych”. W ramach tzw. demokratyzacji dostępu do danych, pod kątem pracy analitycznej, przedsiębiorstwo uruchamia jeszcze platformę Power BI. Dalej, zamierza określić tzw. ład – zasady postępowania i polityki dla wspomnianego Power BI, Power Apps oraz Power Automate. Więcej na temat transformacji cyfrowej w Tauronie można przeczytać w serwisie Microsoftu.

(Infrastruktura Tauronu w Jaworznie – fot. Tauron)

Dane z liczników i magazyn energii

W styczniu pisaliśmy w Platformie Przemysłu Przyszłości o innym chmurowym przedsięwzięciu koncernu energetycznego, polegającym na przetwarzaniu danych z liczników prądu pod kątem planowania remontów i monitorowania ruchu w sieci. W gronie najnowszych inicjatyw firmy jest także magazyn energii, jaki ma powstać z użyciem starych baterii z autobusów elektrycznych.

Grupa Tauron, z 5,6 miliona klientów, to największy dystrybutor prądu w Polsce. Kontroluje około 29% krajowych zasobów energetycznego węgla kamiennego. Wśród spółek należących do holdingu dominuje Tauron Polska Energia zatrudniający 25 tysięcy osób i gromadzący kapitał na poziomie 19 miliardów złotych.