Zbyt wiele procesów cyfryzacyjnych kończy się niepowodzeniem

Z jednej strony 80% menadżerów ocenia, że szybkie wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych decyduje o konkurencyjności przedsiębiorstwa. Z drugiej – tylko 20% uważa strategię transformacji cyfrowej w swojej organizacji za skuteczną. Jakie wnioski można wysnuć z “Digital Adoption Report” firmy WalkMe?

Twórcy badania porozmawiali z zarządzającymi, którzy pracują w Europie, Ameryce Północnej, Australii i Nowej Zelandii. Z odpowiedzi wyłania się obraz pokazujący docenianie walorów nowych technologii w biznesie, połączony jednak ze świadomością, że wdrożenia często kończą się niepowodzeniem. 60% przedsiębiorstw nie ma precyzyjnej strategii wprowadzania scyfryzowanych narzędzi. 59% nie definiuje kluczowych wskaźników efektywności, czyli nie sprawdza skutków wdrożenia. Co więcej, 60% ankietowanych jest zdania, że programy zarządzania cyfrową zmianą nie działają właściwie.

Firma w transformacji musi odrobić pracę domową

Ekspert firmy BPSC, starszy konsultant ds. wdrożeń, Marcin Samek, komentuje, że bez uporządkowania trybu wprowadzania nowych technologii nie może być mowy o dobrych efektach:

– Każde przedsiębiorstwo ma potencjał, aby przejąć pełną kontrolę nad swoimi inwestycjami cyfrowymi, ale aby to zrobić, potrzebuje odpowiedniego podejścia. Inwestor spodziewa się, że to analitycy dostawcy podsuną gotowe rozwiązania. Jednak nie jest to możliwe bez wieloetapowej współpracy. Przedsiębiorstwo musi odrobić pracę domową, a jest nią analiza procesów zachodzących w firmie, na bazie której powstaje mapa procesów biznesowych. Mapa ułatwia zespołowi wdrożeniowemu uszeregowanie i zrozumienie kolejnych procesów – czytamy w informacji prasowej.

Zaawansowana cyfryzacja dużych i średnich organizacji

Z kolei z raportu przygotowanego w ubiegłym roku przez Computerworld na zlecenie Intela i Polcomu wynika, że w Polsce 71% dużych i średnich firm prowadzi procesy transformacji cyfrowej na różnym poziomie ich zaawansowania. 11% nie zaczęło nadal tego rodzaju działań. 48% przedsiębiorstw nie ma osobnego funduszu na cyfryzację, a pozostałe podmioty wydają na nią od 1 do 10% firmowego budżetu. W raporcie „Przemysł 4.0 – krok w kierunku bezpieczeństwa przemysłowego” czytamy jeszcze, że 83% przedsiębiorstw uważa nowoczesne rozwiązania za niezbędne do elastycznego przekształcania i rozwijania swojej działalności.