Przejdź do treści

Zakup robotów to tylko część niezbędnych zmian w firmach


  • Jednym z problemów robotyzacji przedsiębiorstw jest wprowadzanie maszyn w oderwaniu od kompleksowej strategii transformacji.
  • Coraz więcej osób korzysta z cyfrowych narzędzi, np. przy rozliczaniu podatków.
  • Ministerstwo Finansów jeszcze w tym roku uruchomi platformę do wysyłania e-faktur.
  • Podsumowujemy rozmowę „Podatki dla rozwoju” zorganizowaną w ramach konferencji Impact’21.

Bezpieczeństwo pracowników i płynność działania przedsiębiorstw są w dużym stopniu uzależnione od cyfryzacji i automatyzacji – zaznaczał Dawid Solak, członek zarządu Platformy Przemysłu Przyszłości. Dodał, że w tym kontekście dla przedsiębiorców ważne są ulgi podatkowe i dotacje ułatwiające wdrożenia innowacji, jednak trzeba korzystać z nich rozsądnie:

Nie można patrzeć na zwiększanie konkurencyjności firmy tylko przez pryzmat zakupu robotów. W przemyśle 4.0 należy pamiętać, że taka inwestycja musi być elementem większego łańcucha zmian w przedsiębiorstwie. Niestety coraz częściej mamy do czynienia ze zjawiskiem tzw. dzikiej robotyzacji, czyli wdrażania robotów przypadkowo, w miejscach, gdzie nie są potrzebne.

Wkrótce platforma do e-faktur

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Jan Sarnowski, skupił się na digitalizacji administracji publicznej. Zwrócił uwagę, że w polskim systemie podatkowym coraz mniej jest raportowania analogowego, wymagającego przygotowywania fizycznych dokumentów. Jako przykład podał zeznania podatkowe za zeszły rok – zgodnie z danymi, elektronicznie rozliczyło się 20 milionów osób, a analogowo nieco ponad milion. Podczas rozmowy Sarnowski zapowiadał, że jeszcze w tym roku resort finansów planuje wdrożyć e-fakturę:

– Będzie to rozwiązanie, które ustandaryzuje układ dokumentów sprzedaży. E-faktura trafi do kontrahentów nie poprzez pocztę elektroniczną, ale za pośrednictwem narzędzia przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Będzie to dużym ułatwieniem dla przedsiębiorstw. Na przykład, przy nocie korygującej nie będzie trzeba czekać na podpis odbiorcy, bo wystarczy, że ministerstwo będzie wiedziało o korekcie i poinformuje o niej kontrahenta. Inne udogodnienie to szybszy zwrot VAT – obecnie urząd ma na to 60 dni, w systemie czas ten skróci się do 40 dni – tłumaczył przedstawiciel ministerstwa.

Rozmowy o przyszłości

W czasie konferencji Impact’21 przedsiębiorcy, specjaliści i politycy rozmawiali o bieżących wyzwaniach gospodarki i planach na przyszłość. Główne tematy wiosennej edycji przedsięwzięcia w tym roku to: transformacja energetyczna, zielona ekonomia, Krajowy Plan Odbudowy, rozwój lokalnego e-commerce oraz perspektywy sektora bankowego. Prelegenci poruszali również kwestie dotyczące cyfrowego wzmocnienia globalnej gospodarki. W rozmowach uczestniczyli m.in.: premier Mateusz Morawiecki, wicepremier Jarosław Gowin, była ambasador USA – Georgette Mosbacher czy dyrektor generalna YouTube’a, Susan Wojcicki.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na