W Polsce najchętniej cyfryzuje się przemysł spożywczy i motoryzacyjny

  • 18% przedsiębiorców przyznaje, że w ogóle nie przeznacza pieniędzy na digitalizację.
  • Co czwarta średniej wielkości firma badana przez Keralla Research opracowała strategię transformacji cyfrowej.
  • Raport Siemensa „Digi Index 2020” notuje również, jaki procent zysków organizacje inwestują w unowocześnianie procesów i kto wydaje najwięcej.
fabryka motoryzacyjna

Firmy przeznaczają na digitalizację średnio 6,5% rocznych zysków. Powyżej przeciętnej (8,3%) jest sektor przemysłu spożywczego, a także motoryzacyjnego (6,8%). Mniejsze nakłady deklarują przedstawiciele branży maszynowej (4,8%) oraz chemicznej i farmaceutycznej (4%). Prawie 1/5 przedsiębiorców przyznaje, że w ogóle nie wydaje pieniędzy na cyfryzację, natomiast ponad połowa ma trudności z określeniem dokładnej kwoty. W ciągu najbliższych 12 miesięcy większość firm planuje utrzymać dotychczasowe finansowanie digitalizacji, zmniejszenia nie przewiduje nikt, o wyższych nakładach mówi 16% respondentów.

(Jaki procent zysków firmy przeznaczają na cyfryzację w skali roku – graf. Siemens)

Zalety i przeszkody

Optymalizacja procesów, niższe koszty i wyższa wydajność – to zalety transformacji cyfrowej podkreślane przez 1/3 badanych. Co piąty przekonuje, że zmiany przyczyniły się do podniesienia poziomu konkurencyjności, jakości produktów i skrócenia czasu wprowadzania ich na rynek. Wśród głównych przeszkód przedsiębiorcy wymieniają brak wsparcia finansowego (43%), wiedzy o sposobie opracowania strategii i zaplanowania działań zgodnie z potrzebami biznesowymi (20%) oraz brak możliwości integrowania systemów informatycznych różnych dostawców (17%). 15% zauważa, że cyfryzację procesów blokuje struktura organizacyjna firm.

Strategie transformacji cyfrowej

24% przedsiębiorstw ma plan swojej transformacji, 13% jest w trakcie opracowywania go. Przygotowanie strategii zapowiada 27% firm, z kolei 32% nie zamierza na razie formułować ścieżki do przemysłu 4.0. Prowadzący badanie zapytali również o programy rozwoju kompetencji pracowników: wszystkich zatrudnionych chce przeszkolić 5% organizacji, a tylko część zespołu widzi w takim programie 34% firm. W co czwartej wyznaczono zespół lub osoby pracujące na cały etat, które odpowiadają za przebieg transformacji.

(Odpowiedzi na pytanie o wyznaczenie specjalistów od transformacji – graf. Siemens)

Digi Index warto niedługo powtórzyć?

Raport Siemensa „Digi Index 2020 – Poziom digitalizacji produkcji w Polsce” powstał w oparciu o badanie firmy Keralla Research przeprowadzone w marcu na ogólnokrajowej próbie 100 firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników. Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości komentuje, że warto wkrótce powtórzyć ankietę ze względu na fakt, że raport trafił w moment, kiedy rozpoczynała się pandemia. Zdaniem Małgorzaty Oleszczuk warto po kilku miesiącach skonfrontować wyniki, ponieważ w ostatnim czasie firmy wprowadziły wiele wcześniej nieplanowanych zmian cyfryzacyjnych.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór